JBF_3_2021 1
aktuellt JOHAN SAXNE BÄST IGEN Johan Saxne, marke
ting director på Bauhaus, har återigen utsetts till Sveriges Bästa Marknadschef i kategori bygghandel av tidningen Resumé. – Tillsammans med våra långsiktiga sponsringssamarbeten och profilerna vi har jobbat med har vi gjort en fantastisk resa. Vi förknippas i dag som ett av de större varumärkena även utanför vår kategori. Och vi har mjukat upp varumärket, det är inte bara hammare och spik utan det står för mycket annat, säger Johan Saxne till Resumé. Juryns motivering löd: “Bauhaus är etta i kategorin och fortsätter att öka. Under våren fick företaget låna butikspersonal från branscher där det var kämpigare, som mode och flyg. Tillströmningen av kunder har fortsatt, vilket delvis kan förklaras med att Bauhaus har ökat sin annonsering kraftigt i tv och morgonpress i storstäder. Företaget är en av idrottens största sponsorer, vilket har varit ett problem eftersom idrotten, eller åtminstone idrotts publiken, i stora delar har haft Malou Carlsson tar emot priset Årets varumärke. Johan Saxne har arbetat på Bauhaus i sexton år och har fått utmärkelsen Sveriges Bästa Marknadschef tre gånger. coronavila. Men Bauhaus har fortsatt att stötta idrotten och införlivat stjärnorna i sin reklam med Peter Stormare som nu är på väg att bli ett av Sveriges mest etablerade reklamkoncept.”. UPPGÅNG FÖR FLERBOSTADSHUS I TRÄ Under helåret 2020 levererades totalt 4 485 lägenheter med stomme av trä, vilket är en ökning med 18 procent jämfört med 2019. Det visar statistik från Trä- och Möbelföretagen, TMF. Av dessa var 292 lägenheter avsedda för student- och specialboende medan 62 procent av lägenheterna var hyresrätter. TOPPSIFFROR FÖR XL-BYGG, BOLIST OCH JÄRNIA Byggvarukedjorna XL-Bygg, Bolist och Järnia levererar till huvudägaren Mestergruppen Sverige AB, som redovisar en ökad försäljning på 16 procent för koncernen under helåret 2020. Siffrorna är starkare än Byggmaterialhandlarnas Byggmaterialindex som visar en generell tillväxt på 9,8 procent för byggvarumarknaden under 2020. Det kan jämföras med en genomsnittlig tillväxt på fem procent för byggmaterialmarknaden de senaste fem åren. Under 2021 ska Mestergruppen fortsätta att förvärva bolag för att säkra volym i koncernen och hjälpa de delägare som vill sälja hela eller delar av sin verksamhet. MORA ARMATUR - ÅRETS VARUMÄRKE Mora Armatur har utsetts till Årets varumärke för att ha skapat en genomarbetad och stilren strategi och positionerat sig som en ledande tillverkare av vvs-produkter. – För nästan ett år sedan påbörjade vi vår varumärkesresa genom att lansera en helt ny produktserie - där vi utforskade ny innovativ teknik samtidigt som vi fortsatt att möta proffsens krav på design, funktion och kvalitet. I och med denna möjlighet passade vi på att utveckla varumärkets visuella identitet och höja dess upplevelse, berättar Malou Carlsson, varumärkes- och sortimentschef på Mora Armatur. Motiveringen löd: ”Företaget vågar och lyckas med att skapa en varumärkesplattform med den genuina dalaorten Mora som varumärke för sina produkter. Med ett stilrent och modernt typsnitt lyckas man särskilja sina produkter på en konkurrensutsatt marknad.” JEM & FIX ÖPPNAR I LAHOLM Jem & Fix bygger ett nytt varuhus vid järnvägsstationen i Laholm. Planen är att butiken på 5800 kvadratmeter ska stå klar och redo att öppna våren 2021, uppger Laholms tidning. 6 JBF ■ 3-2021 Foto: Mestergruppen Foto: Mattias Hamrén Foto: Mora Armatur