Bumsen 1
N är BMW valde väg för sin framtida motorcykelpro
duktion så hade försäljningen i USA dalat och japanerna börjat ta över försäljningen, så något radikalt behövde göras. Det sägs att ledningen för BMW MC sett varthän utvecklingen varit på väg, men reagerat för sent. Man hade trott att de allt högre miljökraven och det skenande oljepriset skulle pressa ner de tillåtna fartgränserna och minska intresset för de allt effektstarkare sportmotorcyklarna. När så inte blev fallet fattade man ytterligare ett felaktigt beslut och gav ett designteam, som inte visste något om motorcyklar, uppdraget att skapa en futuristisk motorcykel. Det som presenterades var åtskilliga steg efter de japanska och hade en turbomatad tvåcyl indr ig motor i en my c k e t l å g kåpa som kunde höra hemma i Gotham City som Batmanbike. Ergonomiskt katastrofal och ytterst vindkänslig med ett framhjul utan ekrar, som en skiva, gick den aldrig i produktion. Då boxermodeller ansågs lite gammalmodiga i konkurrens med alla flercylindriga japaner (se vad som hände med Storbritanniens motorcykelproduktion), så ville man komma med något helt nytt. BMW:s gammaldags koncept med två cylindrar och stöt - stänger där en cylinder sticker ut på var sida av motorn, som sett lika ut i femtio år, upplevdes som hopplöst efter de snabba japaner som dess - u t o m Tekniska data BMW K100 RS Motor: Fyrtakts vätskekyld radmotor, 4 cylindrar, 2 ventiler per cylinder, 987 cm3, 90 hk (66kW) vid 8000 varv/min, vridmoment 86 Nm vid 6000 varv/min. Kraftöverföring: Femväxlad låda och kardandrift. Prestanda: 0-100 på 4,0 sek, toppfart över 220 km/h. Vikt & mått: När K-konceptet presenterades den 19 september 1983 i sydfranska staden La Napoulei var det en sensation. En superkompakt vätskekyld enhet med enkelsving som internationellt snabbt fick smeknamnet ”The Flying Brick” på grund av motorns utseende. K-seriemotorcyklarna var kanske inte de snabbaste, mest hanterbara, mest ekonomiska eller de vackraste när de kom ut på marknaden, men till skillnad mot de flesta moderna motorcyklar som fanns på marknaden 1983 så klarade K-serien allt från autobahn i marschfarter över 200 km/tim till stadskörning och körning på kurviga alpvägar, med en kåpa för autobahn och packmöjligheter för riktiga långresor. Tjänstevikt 250 kg, tankrymd 22 liter, sitthöjd 81-76 cm, hjulbas, 1511 mm, längd 2220 mm, bredd 800 mm, höjd 1271 mm 26 BUMSEN 1 – 2010 K 100 RS - Auto TEXT TOMMY VAN GINHOVEN ML 2650726 FOTO HAGEN HOPP ML 2650962