Sipa och polera 1
TEMA SLIPNING OCH POLERING fare att polera bort r
epor, säger Ted. I de lägena har skumtrissor sina begränsningar, då måste man gå över till ulltrissor eller mikrofibertrissor istället. TRISSOR Flyttbara runda belysningspunkter tillhör det mest grundläggande. Gärna med ställbar värmeton i ljuset och blåtandsteknik för att para ihop flera trådlösa belysningspunkter med varandra. Rätt belysning avslöjar alla former av tvättrepor på en nanosekund. – Hur hård eller mjuk lacken är avgör vilka produkter du ska arbeta med, säger Ted. Därför är det så viktigt att först göra en testruta på bilen. Med tiden lär man sig vilka produkter som fungerar till vilka fabrikat av bilar. Som exempel har tyska premiumbilar ofta en hårdare och mer tålig klarlack. Med tiden bygger du upp ett register i huvudet kring vad som fungerar, och kan styra inköpet av förbrukningsmaterial efter det. Jag rekommenderar att man alltid har 2–3 olika poleringssteg att laborera med, både vad gäller trissor och polermedel. Kanske märker du att reporna går bort fort, men att du inte lyckas bygga upp någon glans. – Om det händer, då vet jag att den kombination av trissa och polermedel som jag precis använde var för grov, fortsätter Ted. Då får jag välja en finare trissa och prova mig fram till dess att jag når en bra grund. Först när jag hittat rätt kombination fortsätter jag att polera hela bilen. Ibland lyckas en polering i ett steg. I andra fall kan det vara direkt nödvändigt att göra en lackbehandling i två steg för att nå det där riktigt professionella resultatet. – Min erfarenhet är att mer exklusiva bilar, främst från Tyskland, ofta har en hårdare lack som gör att det blir tufRupes poleringssystem är framtaget som en helhet och med ett helhetsanpassat tänk. Det innebär att de trissor som ingår i serien, tack vare sin helt avstämda vikt ger ett lågt vibrationsvärde som passar just oscillerande maskiner. Detta har betydelse för att minska vibrationerna i maskinen, vilket på sikt minskar risken för vibrationsskador hos teknikern. – Du märker direkt på maskinens beteende om trissan inte är avstämd, menar Ted. Vibrationerna blir kraftigare. Oscillerande maskiner, som idag nästan uteslutande utgör marknaden, kräver dessutom trissor med en öppen cellstruktur. Det förlänger trissans livslängd. – Basen i hela arbetet är en vanlig, men avstämd, skumtrissa, som består av vanlig foam, säger Ted. Vi ser en ökning på mikrofibertrissor och ulltrissor, men skumtrissorna är grunden och det som är väldigt enkelt att arbeta med. I Rupes fall är trissorna, liksom polermedlen, färgkoordinerade. Blå för tuffast behandling, vilket är effektivt för att få bort repor. Gult ett mellanläge och vitt system för att arbeta upp glans. När det gäller just trissorna finns det också andra saker att ta med i beaktning: – Hur tätt bygger skummet i skumtrissan? Hur bra motstår trissan värme? Hur mycket flexar trissan? Vad är då vinsten med ulltrissor och mikrofibertrissor? – Ulltrissor använder du om du inte får bort mikroreporna med skumtrissor, svarar Ted. Om det händer så är bilens lack för hård för att skumtrissorna ska rå på den. På en Trion trissor på rad ovan är tre sorters skumtrissor i tre olika grovlek. Blå är effektiv mot repor. Vit bygger, i kombination med rätt medel, upp glans. De två trissorna till höger är en ulltrissa och en mikrofibertrissa, båda finns även de i olika kvalitetsgrader. Alla trissor är viktavstämda och anpassade för att användas med oscillerande rörelsemönster. 29