Sipa och polera 1
TEMA SLIPNING OCH POLERING Vinkla aldrig maskinen
! morgan svennarp, ecg lack & bilvård ab STEG 9: Avsluta med att slipa längst ytterst på hela arbetsområdet med 800-papper. - Längst ut på hela ytan kommer jag endast att lägga klarlack. Den fäster på 800-grund, säger Morgan. Någonstans måste du också välja vart skarven mellan den behandlade ytan och den ickebehandlade ytan (bilens befintliga orörda lackyta) ska placeras. - Försök hålla skarven i så liten storlek som möjligt, uppmanar Morgan. Välj därför vart du lägger skarven med omsorg. Precis där du väljer att placera skarven, där slipar du karossytan med 2000-papper. Här slipar du för hand och gärna våtslipning. Blöt slippapperet och slipa tills ytan blir matt. Men håll dig precis vid skarven. - Klarlack fäster inte lika bra mot 2000-grund som på 800-grund, förklarar Morgan. Därför ska du enbart slipa övergången och inte mer än så. Den matta ytan som uppstår, går att polera bort. Avsluta med ny rengöring med silikonavfettning . STEG 11: Nästa steg: Klarlack. Tänk på att klarlacken kommer att ryka en hel del. Här är det extra viktigt att maskeringen på bilen är ordentlig gjord. Även här använder Morgan IR-lampan för att korta torktiden. Tänk också på att klarlack och alla skarver måste vara torra och fina innan en polering kan ta vid. STEG 12: Om jobbet är ordentligt gjort så är skadan nu blott historia. - Jag uppskattar att detta har tagit 40-45 minuters tid och kostat ungefär 500 kronor i material, bedömer Morgan. Det ger en god marginal till vad du kan fakturera. Spotrepair lönar sig och detta är definitivt något som går att skjuta mellan andra arbetsuppgifter. Gör lite då och lite då under arbetsdagen och vips så är bilen färdig för leverans till kunden. STEG 10: Nu är ytan klar att lackeras med en basfärg. Morgan har egentligen en ordentlig lackbox, men för det goda exemplets skull står vår testbil i en vanlig verkstadslokal. Så som det oftast ser ut i en fordonsverkstad, helt enkelt. - Tänk på maskering, god ventilation i lokalen och andningsskydd, råder Morgan. Lägg sedan ett täckande lager färg på skadan och dimma bara ut färgen ju längre bort från skadan du kommer. Torktiden kortas återigen med hjälp av IR-lampa. Precis där skarvarna uppstår, där behandlad och obehandlad plåt möts, finns särskild skarvförtunning till klarlack att ta till för att verkligen göra skarvövergången så osynlig som möjlig. Skarvförtunningen polerar du sedan bort när allt är klar. Morgan arbetar med en oscillerande slipmaskin, med 5 mm slag. I huvudsak arbetar han sedan med 180-, 320- och 500-papper. Han börjar grovt över skadan som ska åtgärdas och arbetar sig utåt med finare och finare papper. Principen är att varje slipsteg ska överlappa det föregående. 25