Tidningen Kosmetik 1
NYHETER I KORTHET FÄRG Business Academy Som det f
örsta makeupmärket i Sverige introducerar FÄRG nu en företagsakademi – FÄRG Business Academy – som ett helt nytt ben i verksamheten. Det blir en uppsättning kurser och utbildningar där framförallt kvinnor och icke binära i skönhetsbranschen får lära sig mer om försäljning, marknadsföring, investeringar och att starta eget företag. – Jag har alltid vetat att FÄRG är så mycket mer än bara ett makeupmärke. FÄRG är empowerment – och finns det något bättre sätt att visa det än genom att hjälpa människor stå starka och nå sina mål, säger Birgitta Lagerholm, VD och grundare. SVENSK PAVILJONG I BOLOGNA I mitten av mars är det dags för den stora skönhetsmässan Cosmoprof Bologna i Italien. För andra året i rad arrangeras en svensk samlingspaviljong för att visa upp konceptet Swedish Beauty, som i år har tema Sustainability. – Vi fick fantastisk respons för våra svenska varumärken på den första upplagen av Swedish Beauty på Cosmoprof 2018, säger Gabriella Danielsson, Global Business Developer på Business Sweden. Nytt för i år är att de svenska utställarna även får tillgång till en landspaviljong, enbart för inköpare, press och bloggare. Tre svenska företag, Paragon Nordic, Disruptive Materials och Carl&son kommer tala på Cosmoprofs trendforum. – Dessa företag ska hålla föredrag om den Skandinaviska trenden med fokus på innovation, teknologi och nya ingredienser Totalt är det elva företag som ställer ut; Powerlite, Glam of Sweden, Smilelab, Carl&Son, CCS Healthcare, Emite Make Up, SWATI Cosmetic, N.C.P., Viva la Diva, B/OS och Linda Landenberg Parfums. Naomi & Nars Den brittiska stjärnmodellen Naomi Campbell ska fronta det amerikanska märket Nars Cosmetics vårkampanj Radiance Repowered och till hösten en kampanj som Nars kallar för Orgasm. Senast Naomi förekom i en Nars-kampanj var för 15 år sedan. Bilden är från Kicks invigning där man målar porträtt av Naomi med makeup. Datum att skriva in i kalendern Swedish Beauty Awards 10 april på Berns. Stockholm Beauty Week, 13-15 maj på Musikaliska, Nybroviken. I år med nya spännande varumärken och modevisning. Organic Beauty Awards 2019. Prisutdelning sker på Green Beauty Day 4 maj. AMBASSADÖR FÖR GRÖN SKÖNHET Skönhetsbranschen sörjer Skönhetsvärlden har på kort tid förlorat tre stora personligheter. Frisören och stylisten Oribe Canales från Kuba har gått bort i sviterna av cancer och blev 62 år gammal. Oribe Canales gjorde sig ett namn under 1980/90-talet då han stylade supermodeller som Naomi Campbell, Linda Evangelista och Cindy Crawford. I slutet av 1980-talet öppnade han sin första salong på Manhattan i New York och år 2008 startade han sitt eget hårstylingmärke Oribe. Jean Ann Ford har gått bort i cancer 72 år gammal. Hon grundade tillsammans med sin tvillingsyster makeup-märket Benefit Cosmetics 1976. Brandon Truaxe, grundare av Deciem, har gått bort i en ålder av 40 år. Det spekuleras att han ramlade eller hoppade ut från sin lägenhet på 32a våningen i Toronto. På senare tid har han väckt uppmärksamhet med sina utspel om att stänga ner flaggskeppsbutiker och sparka personal. Emma Bergqvist från Tree of Brands vann det nya priset ”Who's Who in Green Beauty Scandinavia”. Med sina 17 års erfarenhet från Weleda i Norden är hon en av de mest kända profilerna i branschen. Priset arrangerades i samarbete med branschorganisationen NOC Sweden, representerad av Henrik Olténg. Kandidaterna nominerades av branschen och röstades fram av en branschjury. 2018 års topp-10 i ‘Who’s Who in Green Beauty Scandinavia’ 1. Emma Bergqvist – Tree of Brands. 2. Maria Åkerberg – Dermanord AB. 3. Katja Kokko – Bloggare, författare. 4. Hannah Sjöström – Naturligt Snygg. 5. Virpi Raipala-Cormier – Frantsila. 6. Linda Öhrström – .Make-up artist. 7. Anni Linnavirta – Naviter Oy. 8. Susanne Hovenäs – Skönhetsredaktör. 9. Johanna Bjurström – Bloggare. 10. Marina Engervik – Marina Miracle. Ny distributör i Sverige ProCare Oy är en finsk distributör som satsar på den svenska marknaden. Varumärken som representeras i Sverige är L.A. Girl, Eylure, JOWAE, Natura Siberica, Yes To och Jeffree Star Cosmetics. Kosmetikvarumärket L.A. Girl har lanserats exklusivt hos H&M Sverige och Norge. ProCare Oy som grundades 2003, har snabbt vuxit till att bli en skönhetsaktör med många marknadsledande varumärken på den finska marknaden. Kosmetik 1 2019 11