Tidningen Kosmetik 1
70 procent av männen använder rakhyvel och rakkrä
m. Nischdoften Stora Skuggan är en av flera uppstickare. Det brittiska hudvårdsmärket Bamford har inspirerats av den Parfymfri hårstyling från V76. indiska livfilosofin Ayurveda. Pierre Grauers med sin långa erfarenhet av manlig hudvård har på nära håll kunnat följa utvecklingen inom manlig hudvård och skönhet. När han började i branschen på 1980-talet var manlig hudvård fortfarande lite tabu, men de första hudvårdsprodukterna speciellt för män började introduceras. – Jag har tidigare jobbat för både Estée Lauder Company och Clinique, C/O Stockholm och Nära Kroppen AB och minns när Clinique lanserade sina första produkter för män, berättar han. Märket är fortfarande stort inom manlig hudvård och ett av NKs mest sålda hudvårdsmärken för män, men på hudvårdssidan är Shiseido det märke som säljer allra mest. I dag är det lika naturligt för män som för kvinnor att ha sin dagliga hudvårdstrutin, med rengöring, dag- och nattkräm och ögonkräm och ofta deo. Serum är däremot få män som använder. Samma sak gäller makeup. – Män som använder makeup köper oftast produkter för kvinnor men i neutrala förpackningar eller makeprodukter för män som jämnar ut hudtonen, till exempel från Tom Ford, som har en egen linje för män. – Istället har männen sina rakningsrutiner. Hela 70 procent använder rakhyvel och rakkräm (och 30 procent rakapparat) och därefter After Shave och fuktighetskräm. Ett snyggt rakset lockar också många för att platsa i det moderna badrummet. Skäggtrenden, som blommade ut i full kraft för runt fyra år sedan, håller också i sig och för skäggvård finns i dag en rad produkter, från skäggolja till balm. – I ett alltmer androgynt samhälle blir skägget ett sätt för många män att medvetet eller omedvetet markera maskulinitet - och barberarna har fullt upp. En välbesökt frisörsalong är Barber&Books på Söder i Stockholm, som har både erfarna barberare och ett brett sortiment av skägg- raknings- och stylingprodukter. De har även en ”stol” på NK för att ett par gånger i Ramon Monegal. månaden kunna möta stressade kunder i city som vill ansa sitt skägg. – Hudvårdsbehandlingar, i första hand klassisk ansiktsbehandling, är i dag också jättevanligt bland män, tillägger Pierre Grauers. Förutom hudvårdssalonger erbjuder bland andra Dermalogica och Clarins hudvårdsbehandlingar på ledande varuhus, som NK och Åhléns City i Stockholm. Intresset för Yoga och att besöka span ökar också bland män, och en ändrad livsstil för ökat välbefinnande återspeglas nu i vissa manliga hudvårdsprodukter. Brittiska hudvårdsmärket Bamford har till exempel inspirerats av indiska livsfilosofin Ayurveda, som handlar om att skapa ritualer för välbefinnande och har anor 4 000 år tillbaka i tiden. I Indien finns speciella Ayurveda spa:n med veganska produkter, som har terapeutiska effekter. En växande trend är även en ökad efterfrågan på neutrala och oparfymerade samt ekologiska/ veganska produkter som Bamfords hudvårdsprodukter och V76s hårtylingprodukter, som är vattenlösliga istället för oljebaserade. – Vi ser även ett ökat intresse för nischdofter hos våra manliga kunder. Här finns flera spännande märken, som till exempel svenska uppstickarmärket Stora Skuggan, franska Comme des Garçons och spanska Ramon Monegal. För den medvetne mannen, oavsett ålder, räcker i dag inte trendiga accessoarer som scarfes, armband, bälte och datorväska. Nu gäller det även att ha rätt produkter och rutiner för att vårda sin hud, sitt hår och skägg och styling samt en personlig doft, menar Pierre Grauers. – Men kanske är det stora intresset för hudvård, hårstyling och dofter ett storstadsfenomen, påpekar han. – I kvarteren runt NK har också i många år funnits flera storbanker och penningmäklare och en etablerad kundkrets med medvetna och resvana bank- och finanskillar, som är måna om sin image och sitt yttre. Kosmetik 1 2019 19 Pierre Grauers, bransch veteran och säljare NK Manlig Depå. Här med sin chef Monika Stefaniak, avdelningschef. NK Manlig Depå har ett brett sortiment av produkter bara för män, från hudvårds-skäggoch rakningsprodukter och tillbehör till hårvårds- och stylingprodukter, dofter och kroppsvård.