Tidningen Kosmetik 1
PSYKISK OHÄLSA Helhetskoncept för INRE & YTTRE SK
ÖNHET Med Rebelbirdz, satsar Victoria Senkpiel, grundaren av Glossybox, nu på ett nytt skönhetskoncept som bygger på en helhetssyn på skönhet och att nå balans mellan inre och yttre skönhet. Konceptet innefattar både skönhetsbox med produkter och tips/råd utifrån vetenskaplig forskning om hur man med enkla medel kan må bättre i vardagen, community samt app. TEXT GUNILLA KEMPE S könhetsbranschen och konsumenterna är nu redo för nästa steg. Framtidens kunder vill ha en effektiv helhetslösning för skönhet, säger Victoria Senkpiel och hänvisar till det gamla ordspråket; Skönhet kommer inifrån. – Bra krämer och makeup räcker inte för att vi ska känna oss vackra. Vi måste även må bra inombords, sova och äta bra, röra på oss och ha balans i tillvaron. Allt hänger ihop med vår livsstil. I januari lanserades den första boxen utifrån det nya konceptet, i en begränsad upplaga. Skönhetsasken innehåller utvalda produkter från exklusiva varumärken och kommer att ges ut fyra gånger per år. I asken finns förutom skönhetsprodukter ett häfte med livsstilsråd och 42 Kosmetik 1 2019 måbratips, som är baserade på den senaste forskningen, och plats för egna anteckningar. (Här kan användaren till exempel skriva ned några saker varje dag som fått hen glad och att må bättre.) Dessutom ska boxen innehålla andra måbra-inslag. I premiärasken med ledordet Mind fanns till exempel bland annat skönhetsprodukter från skandinaviska märken, en tandblekningsmask och ett rogivande te från svenska Teministeriet. Produkterna ackompanjerades med budskap om att ett leende, även om tänderna inte är vita, och en skön stund med en kopp te och några djupa andetag bidrar till ökat välbefinnande. I år lanseras som ett nästa steg även en app, som ska bidra till att öka medvetenheten om den egna hälsan. Här kan användaren mäta och följa upp sitt välbefinnande och få tips om övningar och vanor som får hen att må bättre, både psykiskt och fysiskt.