Tidningen Kosmetik 1
MARKNAD | NY REGLERING SLUT PÅ VILSELEDANDE PÅSTÅ
ENDEN Skönhetsprodukter marknadsförs ofta med ”Free from” påståenden eller ”claims”. Nu har EU kommit med nya kriterier för vad man faktiskt kan skryta om på förpackningen. TEXT KRISTINE RØDLAND De nya EU-kriterierna gäller i första hand påståendet ”free from ...”. Det har uppstått under de senaste 10-15 åren och hjälper till att sprida ett negativt intryck av ingredienser som kan vara helt lagliga och oproblematiska att använda. Ewa Daniél, toxikolog och delägare av AllergyCertified, en dansk organisation som hjälper till med riskbedömning och allergisk screening av skönhetsprodukter, säger att trots att branschen länge har använt påståendet i marknadsföring så har innehållet i påståendena ändrats. – På 1980-talet var det vikEwa Daniél. tigt att berätta vilka ingredienser som fanns i produkterna och vilken nytta de kunde göra för konsumenterna, men på senare tid har man varit mer fokuserad på att kommunicera vad som inte finns i produkterna. ”Free from ...” produkter tillverkas gärna utan parabener, silikoner, parfymer, färgämnen, mineraloljor, sulfater, ftalater och så vidare. Men när du tillverkar produkter utan sådana ingredienser vad har du använt istället? Och är de bättre för huden än vad du har valt att utesluta? De nya EU-kriterierna handlar om noggrannhet, ärlighet och rimlighet samt konkreta exempel på vad som är tillåtet och inte tillåtet i marknadsföring med påståendet ”free from ...”. Kriterierna är i princip giltiga från och med nyåret, men tillverkare och leverantörer har beviljats tidsfrist till 1 juli för att granska sina förpackningar och ändra sin marknadsföring och produktmärkning så att formuleringar som ”free from parabener” inte längre används. – Den främsta anledningen till att EU D)a på*å+ ,-/1 lä4 5vä8. Om du marknadsför en produkt genom att skriva vad som inte finns i produkten talar man mer om ingredienser som egentligen är helt lagliga att använda. skapar nya kriterier är att skydda konsumenterna från vilseledande ”påståenden”, men det är också gjort för att lagen ska vara densamma i hela EU. Tillverkare och leverantörer måste nu ändra sina ”claims”. Istället för att skriva vad som inte finns i produkterna måste de skriva vad de innehåller, säger Ewa Daniél. Hon är nöjd med att det inte längre ska vara tillåtet inom EU att skriva ”parabenfritt”. – Parabenerna är inte så dåliga som många tror, och de parabener som är tillåtna i dag anses vara säkra när de används i kosmetika vid de koncentrationer som är lagliga. Därför tycker jag att det är bra att producenterna inte längre kan sälja sina produkter utifrån konsumenternas ogrundade rädslor, utan istället sälja dem utifrån vad produkterna faktiskt innehåller. Finns det ”free from ...” claims som fortfarande kommer att tillåtas? – Du kan skriva ” free from preservatives” och ” free from coloring”. Men om du skriver ”utan konserveringsmedel” måste man vara säker på att inga ämnen har tillsatts som kan ha en antimikrobiell effekt och kan döda mikroorganismer som bakterier och svampar. (Detta gäller även ämnen som inte finns på förteckningen över godkända konserveringsmedel i EU-bilaga V.) Och skrivs ” free from coloring ” måste man försäkra sig om att inte använda ämnen i EU-bilaga IV, som behandlar ”colorants”. Om man till exempel använder titandioxid i ett solskyddsmedel, kan man inte skriva ” utan färgämnen/free from coloring ”, för titandioxid anges i bilaga IV som färgämne. ” Perfume free” kan också användas, vilken är orsaken till det? – Parfymallergi är inte ärftlig, utan en allergi som alla kan utvecklas om man utsätts för höga halter av parfym i kosmetiska produkter. Nya siffror visar att 4,5 procent av den europeiska befolkningen har parfymallergi. För dem som redan har parfymallergi och de som vill förhindra det, är det bra att se om en produkt innehåller parfym. Att få allergi av en produkt är varken något som producenterna eller konsumenterna vill ha. Men man måste vara medveten om att om man skriver ” perfume free ” på en produkt, får produkten inte innehålla ämnen som kan ha parfymerande egenskaper. Det finns multifunktionella ämnen som kan ha flera egenskaper. Ett exempel är bensylalkohol, som kan användas både som konserveringsmedel och parfym. Om man tillsätter bensylalkohol som konservering i en produkt kan man inte skriva ”utan parfym”, eftersom detta ämne också kan fungera som parfym, förklarar Ewa Daniél. Kosmetik 1 2019 49