Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 1
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Om E
inar Mattsson
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 ”Jag
lockas av engagemanget som finns i familjebolag”
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Enga
gemang och innovationskraft i en utmanande tid
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Året
i korthet
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Ett
år av omtanke
»Vi satte tidigt upp ett Corona-team – det fyllde
s på nolltid av frivilliga« En vattenläcka måste alltid åtgärdas. Även i en pandemi. Men hur minimerar man risken för smittspridning i en verksamhet där närhet till hyresgästerna är regel och inte undantag? ”NÄR ALLT ANNAT känns osäkert, ska tryggheten finnas hos oss”. Citatet kommer ur en intervju på Einar Mattssons webbplats i mars 2020 och personen som intervjuades var JOAKIM ATTEVALL. Joakim leder fastighetsdriften på Einar Mattsson Fastighetsförvaltning och ansvarar för över hundra medarbetare som varje dag levererar trygghet till hyresgäster och kunder. Förvaltningsbolaget har sin bas och kundreception vid koncernens huvudkontor på Rosenlundsgatan. I Hjulsta finns dessutom ett områdeskontor för den lokala förvaltningen. Från kontoren utgår driftspersonal med olika ansvarsområden; fastighetsskötsel, fastighetsteknik, utemiljö och felavhjälpning. Gemensamt för samtliga är att de arbetar nära hyresgäster och kunder och genom sin närvaro bidrar de med både service och trygghet i områdena. Allt förändrades utom uppdraget När pandemin drog in förändrades allt i ett slag, förutom grunduppdraget: att leverera tjänster och ständigt finnas till hands för att människor ska bo tryggt och säkert i väl fungerande bostäder. ”Vi tog signalerna på allvar – även om osäkerheten om vad som gällde till en början var stor”, säger Joakim Attevall. ”Vi agerade snabbt och i början av mars gick vi ut med instruktioner till personalen baserat på Folkhälsomyndighetens rekommendationer gällande avstånd, handhygien och allmän försiktighet. Vi kommunicerade även det nya läget till hyresgäster, kunder och samarbetspartners och fick bra gensvar på vår vädjan om att respektera önskemålen. Internt gick vi snabbt över till digitala möten istället för fysiska och varje morgon stämde vi av hälsoläget i hela personalgruppen”, minns Joakim. Kommunikation och synlighet Att hantera och motverka oro blev en central uppgift för fastighetsdriften under 2020. ”Att bygga tillit med de boende blir extra viktigt i kris. De ska känna sig sedda när vi möts. De ska uppleva att vi är ärliga i kommunikationen. De ska uppfatta att vi är närvarande och löser våra uppgifter som vanligt. Vi är till exempel noga med att ställa servicebilarna så att de syns väl, speciellt i områden där det bor många äldre i fastigheterna. Allt det här stärker känslan av trygghet hos de boende. De vet att vi finns där och ställer upp när det behövs, men på ett säkert sätt”. Frivilligt coronateam Hur hjälper man någon med misstänkt eller konstaterad covid-19 i sin lägenhet, utan att äventyra medarbetarnas hälsa? Vid exempelvis en vattenläcka behöver åtgärder sättas in direkt. Som svar på frågan kom idén om att sätta upp ett corona-team med fastighetstekniker i skyddsdräkt. Men var medarbetare villiga att utsätta sig för risken? Frågan visade sig överflödig då mer än tjugo personer genast anmälde sig som frivilliga. ”Vi kunde tidigt sätta upp ett akutcorona-team – det fylldes på nolltid av frivilliga. Slutsatsen blev dock att ett team om tio personer skulle räcka. Ingen fick tillhöra riskgruppen och gruppen sattes ihop så att alla nödvändiga kompetenser ingick”, förklarar Joakim. Att få frivilliga var således enkelt. Desto svårare var det att få tag i skyddsutrustning som verkligen höll måttet. ”Vi sökte information och googlade för att lära oss vad som behövdes. Till sist lyckades vi skaffa rätt utrustning – andningsmasker med bättre filter, heltäckande dräkter, visir, glasögon och handskar. När JOAKIM ATTEVALL Titel: Chef fastighetsdrift Einar Mattsson Fastighetsförvaltning AB allt fanns på plats fick teamet tillsammans med ett säkerhetsföretag träna på att ta på sig och ta av sig skyddskläderna på korrekt sätt. Vi kommunicerade nyheten till hyresgäster och kunder och fick mycket uppskattning tillbaka. Lyckligtvis behövde vi aldrig använda teamet under året. Däremot lånade vi ut skyddsutrustning till en entreprenör som behövde dra om en vattenledning hos en hyresgäst med symtom”. Boende visar hänsyn Driftspersonalen har i allmänhet en mycket god, ja ibland närmast familjär relation till hyresgästerna. Därför fanns det en oro för att det skulle uppstå problem med distanseringen och att någon hyresgäst skulle ta illa vid sig. ”Vi fick värdefullt stöd av kommunikationsavdelningen som såg till att hyresgästerna informerades via hemsidan och Mina sidor och vi kommunicerade noggrant om vad som gällde i samband med projekt i fastigheterna. Min upplevelse är att våra boende visade stor förståelse och respekt för vad som behövde göras”. En omständighet som bekräftar Joakims upplevelse är att antalet felanmälningar i lägenheterna störtdök när pandemin slog till. ”Till och med november månad hade vi 2000 färre felanmälningar än normalt och s 17
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Nova
Park – ett värdefullt tillskott till Hagastaden
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Kons
tverken som flyttade in under 2020
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Närh
et och trygghet i ett spirande Hjulsta
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Gott
om rum för skaparlust i Vårberg
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Rätt
driftpartner berikar både affären och hyresgästrelationen
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Uppd
rag: Att göra verklighet av visioner
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Så s
ka Stockholm växa med kvalitet
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Attr
aktivt läge där många kan känna sig hemma
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Det
blir lätt att leva grönt och skönt på Telefonplan
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Attr
aktivare bostadsområden med nöjda lokalhyresgäster
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Dubb
la initiativ för minskat klimatavtryck
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Popu
lärt med yrkesväxling inom koncernen
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Ekon
omin 2020 i korthet
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Håll
barhetsredovisning 2020
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Fast
ighetsbestånd & projektportfölj