Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 1
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Om E
inar Mattsson
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 ”Jag
lockas av engagemanget som finns i familjebolag”
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Enga
gemang och innovationskraft i en utmanande tid
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Året
i korthet
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Ett
år av omtanke
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Nova
Park – ett värdefullt tillskott till Hagastaden
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Kons
tverken som flyttade in under 2020
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Närh
et och trygghet i ett spirande Hjulsta
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Gott
om rum för skaparlust i Vårberg
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Rätt
driftpartner berikar både affären och hyresgästrelationen
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Uppd
rag: Att göra verklighet av visioner
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Så s
ka Stockholm växa med kvalitet
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Attr
aktivt läge där många kan känna sig hemma
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Det
blir lätt att leva grönt och skönt på Telefonplan
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Attr
aktivare bostadsområden med nöjda lokalhyresgäster
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Dubb
la initiativ för minskat klimatavtryck
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Popu
lärt med yrkesväxling inom koncernen
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Ekon
omin 2020 i korthet
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Håll
barhetsredovisning 2020
HÅLLBARHETSREDOVISNING Affären – långsiktighet är
grunden Einar Mattssons leverantörskedja Einar Mattsson är ett stabilt och långsiktigt bolag som eftersträvar goda och hållbara affärsrelationer. Koncernens tillväxt bygger på starka gemensamma värderingar och hög affärsetik genom hela värdekedjan. Genom tydliga förväntningar och krav på leverantörer och entreprenörer skapar vi tillsammans värde för våra kunder och för staden. ETT ÖPPET FÖRETAGSKLIMAT som främjar hållbarhet och utveckling är naturligt för oss på Einar Mattsson. Vi eftersträvar alltid förbättringar och här är våra medarbetare, kunder och leverantörer de främsta källorna till insikt. Vi agerar professionellt och med hög affärsetik i alla våra kontakter och bygger på så vis långvariga och hållbara affärsrelationer. Vårt agerande sker på affärsetiska grunder. Två styrdokument tydliggör våra värderingar och vårt etiska arbete: vår affärsetiska policy med riktlinjer samt vår verksamhetspolicy. Båda finns i personalhandboken och gås igenom vid introduktionen av nyanställda. Chefer och ledare ges årligen en fördjupning av personalhandboken och genomgång av affärsetiska policyn. Kundnöjdhetsundersökningar AktivBo är en benchmark-undersökning som mäter kundnöjdheten hos bostadshyresgäster och lokalhyresgäster jämfört med andra fastighetsägare. 2020 belönades Einar Mattsson med kundkristaller för största lyft av serviceindex i två kategorier: lokaler ökade med +9,9 procent och lägenheter med +2,5 procent. Resultaten var extra glädjande då ökningen skedde under pågående pandemi. Projektbolaget genomför kontinuerligt NKI-undersökningar av färdigställda projekt och 2020 gjordes detta för nyproduktionsprojektet Nova Park (se s 75). Nära och goda relationer med seriösa leverantörer, entreprenörer och samarbetspartners är en förutsättning för vår verksamhet. Att även våra partners delar och efterlever våra värderingar och arbetssätt är viktigt. Därför ställer vi i våra avtal krav på efterlevnad av vår verksamhetspolicy samt uppförandekod. I våra leverantörs- och entreprenörsavtal ingår även krav på att bygghandelsvaror och material ska leva upp till riktlinjerna i Byggvarubedömningen. Vi ställer krav på att alla som vistas på våra byggarbetsplatser är anslutna till ID06. Elektronisk personalliggare för byggbranschen ska finnas på samtliga byggprojekt. I de fall entreprenörer har personal med uppehålltillståndskort/LMA-kort rapporteras även det till inköpsavdelningen som kontrollerar och godkänner. Uppföljning av samtliga entreprenörer genomförs på byggarbetsplatserna. Under 2020 tog vi fram en koncerngemensam, uppdaterad inköpspolicy. Dessutom bildade vi ett inköpsråd för att få ännu bättre överblick internt. Våra leverantörsbedömningar görs utifrån tre kriterier: finansiell stabilitet, fackliga krav och uppfyllande av samhällsskyldigheter. Bedömningarna sker med hjälp av olika verktyg samt genom samarbete med myndigheter och organisationer. I arbetet för en hållbar leverantörskedja har vi tagit fram en uppförandekod som ställer högre krav än Byggföretagen. Vi kräver av samtliga leverantörer och entreprenörer att de lever upp till uppförandekoden. För att säkerställa efterlevnaden gör vi platsbesök och tar in självskattningsutvärderingar från leverantörer som vi bedömer ligga i riskzonen. Kraven följs upp i alla led i leverantörskedjan. Vi genomför leverantörsbesök samt tar in självskattningsutvärderingar både från leverantör och Einar Mattsson – allt med efterföljande åtgärdsplaner och uppföljningar. Urvalet av leverantörer sker efter riskvärdering och affärsmässig betydelse. Under 2020 uppfyllde vi målet och leverantörerna mötte våra krav. // Hållbarhetsmål 2018-2020 68 MÅL: Att aktivt arbeta för en hållbar leverantörskedja. EN NY hållbarhetstrategi är framtagen som gäller för 2021 och framåt. ORGANISATIONER EINAR MATTSSON ÄR MEDLEM I: • Bofrämjandet • Byggföretagen • Byggvarubedömningen • Fastighetsägarna i Järva • Fastighetsägarna i Stockholm • Samhällsbyggarna • Samling för Solel • SNS • Stockholms Byggmästareförening • Stockholms Handelskammare • Svenskt Näringsliv • Sweden Green Building Council
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Fast
ighetsbestånd & projektportfölj