Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 1
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Om E
inar Mattsson
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 ”Jag
lockas av engagemanget som finns i familjebolag”
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Enga
gemang och innovationskraft i en utmanande tid
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Året
i korthet
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Ett
år av omtanke
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Nova
Park – ett värdefullt tillskott till Hagastaden
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Kons
tverken som flyttade in under 2020
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Närh
et och trygghet i ett spirande Hjulsta
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Gott
om rum för skaparlust i Vårberg
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Rätt
driftpartner berikar både affären och hyresgästrelationen
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Uppd
rag: Att göra verklighet av visioner
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Så s
ka Stockholm växa med kvalitet
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Attr
aktivt läge där många kan känna sig hemma
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Det
blir lätt att leva grönt och skönt på Telefonplan
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Attr
aktivare bostadsområden med nöjda lokalhyresgäster
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Dubb
la initiativ för minskat klimatavtryck
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Popu
lärt med yrkesväxling inom koncernen
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Ekon
omin 2020 i korthet
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Håll
barhetsredovisning 2020
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2020 Fast
ighetsbestånd & projektportfölj
MARTIN FORS Titel: Fastighetschef Einar Mattsson
Fastighets AB Hyresgäster tillbaka efter ROT-projekt Årets större ROT-projekt kunde genomföras som planerat: Åvinge, Geten och Dymmelveckan. Gemensamt för alla tre var klassiska åtgärder som stambyten, byte av elinstallationer och ventilation och annan upprustning. I januari 2021 hade samtliga hyresgäster flyttat tillbaka. ”Projekt som dessa innebär stora ingrepp i människors vardag. Därför är det väldigt fint när vi slutför som planerat och vet att fastigheterna står tryggt i ytterligare 70 år. Vi hade dessutom lite tur; en stor del av renoveringarna var av utomhuskaraktär och kunde utföras på ett bra sätt med hänsyn till corona-situationen”, förklarar Martin. Pandemin påverkade även rutinerna vid infasning av nya fastigheter och hyresgäster. ”Äldre fastigheter är som gamla vänner för förvaltarna, man känner dem utan och innan. Nya fastigheter med nya hyresgäster innebär nya förväntningar. Att lära känna fastigheten och välkomna nya boende blev en utmaning under 2020, då mycket fick ske digitalt. Det kom i och för sig något positivt ur det också – vi fick göra saker på nya och i många fall bättre sätt än förut”. På väg mot 15-minutersstaden? Nya, klimatsmarta stadsplaneringskoncept är ett hett ämne i storstäder som bland annat Paris. Visionen om 15-minutersstaden går ut på att varje Paris-bo ska ha tillgång till service och utrymmen för arbete och utbildning inom 15 minuters cykeltur från hemmet. Är vi på väg dit även i Storstockholm? ”Utvecklingen mot nya beteenden har gått otroligt snabbt under pandemin och kommer säkert få inverkan på hur staden och områdena där vi bor utvecklas på sikt. Jag tror vi går mot fler städer i staden, att centreringen runt city minskar och att arbetet på distans ersätter delar av jobbet på kontor – antingen hemifrån eller från co-working-lokaler nära hemmet. Inom stadsutvecklingen vill man skapa en levande stadsbild och där kan vi bidra på olika sätt, till exempel med vår strategi för kommersiella lokaler. Vi är gärna med och driver utvecklingen i samverkan med staden och andra aktörer, samtidigt som vi fortsätter jobba för det som är fundamentalt i hållbarhetsarbetet: att människor trivs och är trygga där de bor”, avslutar Martin Fors. // 81