Byggaren 1
Christer Andersson provkör Mercedes-Benz eVito 11
1 Skåp Lång 114 hk º Visst finns det byggare som kör längre än 15 mil Mercedes kommer att elektrifiera alla sina tre storlekar av hantverkarbilar. Först ut är eVito. En trevlig bekantskap, förutom kort räckvidd. På gång är en elversion av Sprinter och efter introduktionen av nya Renault Kango även systerbilen Mercedes Citan. Text och foto: Christer Andersson R äcker 15 mil för en hantverkarbil? Nä, tror inte det. Att begränsa användningsområdet för Mercedes eVito till 15 mil ligger knappast i tiden. Dessutom finns tekniken för en längre körsträcka. Mercedes säljer samma grundkoncept i påkostat personbilsutförande med en räckvidd av 40 mil! I övrigt håller eVito vad den lovar även om det, liksom hos de nyligen uppdaterade dieselversionerna, finns brister beträffande arbetsytor och förvaringsplatser i förarhytten. Dieseldrivna Mercedes Vito tillverkas med fram-, bak- och fyrhjulsdrift. eVito är framhjulsdriven och elmotorn på 85 kW/114 hk, liksom litiumjonbatterierna på 41,4 kWh, är lånade från personbilen Mercedes S-klass. Batteripaketets tre moduler är monterade under golvet mellan axlarna. Effekten motsvarar den svagaste framhjulsdrivna dieseln, men tack vare elmotorns bättre vridmoment från start känns den starkare i lägre hastigheter. Räckvidden anges till 15 mil. Det kom vi inte upp till. Räckvidden är svår att ange eftersom den är beroende av körsätt, valt körprogram, hastighet, yttertemperatur, användning av värme och AC med mera. En fingervisning: Vi körde 11 mil i cirka 5 plusgrader med 960 kg maxlast och åtskilliga start och stop. Med fulladdat batteri och utlovade 15 mils räckvidd hade vi 1 mil kvar. Alltså en räckvidd av ca 12 mil. Mercedes Vito tillverkas i tre längder och två axelavstånd. Den korta, kallad Kompakt, används inte för elversionen. Kompakt och Lång har ett axelavstånd av 320 cm. Byggaren har provat den medellånga, vilken kallas Lång. Den långa, kall18 lad Extra lång, har en hjulbas på 343,0 cm. Längderna för elversionerna är 510,0 och 537,0 cm. Bilarna säljs inte med förhöjt tak. Inget släp. Batteriernas kylning klarar inte kombinationen tung last och ett släp. Dessutom ökar elförbrukningen med släp. Vi gillar inte att vår provbil var extrautrustad med lackade och därmed för småskador ömtåliga stötfångare. Och vi saknar avbärarsköldar längs sidorna. Backspeglarna är däremot mattsvarta. Innerskärmar av plast fram och bak. Stänkskydd saknas. Det är förberett för lastbärare på taket och taklasten är 150 kg. Bra strålkastare, men utan spolning. Inga dimljus. Högt men oproblematiskt insteg. Instrumentpanel och dörrar i mattsvart plast med apelsinskalsyta mot reflexer. Ljusgrått på vindrutestolparna och i taket. Lättrengjord svart plast på golvet. Mellanväggen är mattsvart, plåtren och saknar genomsiktsruta. Den eluppvärmda förarstolen justeras i höjdled och ryggstödsregleringen är steglös, men skjutmånen för storvuxna räcker inte. Vi fick till en bra körställning med ratten i sitt lägsta läge och stolen i sitt högsta. Vår provbil hade en separat passagerarstol med bra komfort. Däremot är passagerarkomforten eftersatt när bilen är extrautrustad med en tvåsitsig soffa utan inställningsmöjligheter. Instrumenten har tydliga urtavlor men hastighetsmätaren är onödigt graderad till 220 km/tim. I det runda instrumentet till höger läser man av batteriets laddstatus, resterande körsträcka och effektuttag om mätaren står över noll och återgenerering om mätaren står under noll. Mellan huvudinstrumenten finns digital avläsning av körprogram, växelläge samt återgenereringens inställning. Tre körlägen regleras på bilens mittkonsol. E+ är sparläget med begränsad motoreffekt samt begränsad värme och kyla. Läge E står för ekonomiskt körläge där effekt och klimatanläggning optimeras för längsta möjliga körsträcka. C står för full motoreffekt och full effekt på klimatanläggningen. Ger kort räckvidd. Under ratten finns paddlar på båda sidor med vars hjälp man kan återvinna kraft till batteriet vid motorbroms. Läge D– ger maximal återvinning. I det läget behöver man knappast använda bromsen. Läge D står för normal återvinning, D+ för svag återvinning och D++ för ingen återvinning alls. Övriga reglage och manövertangenter är välplacerade och belysta. Bakom ratten på vänster sida finns Mercedes unika kombinationsreglage för ljus, blinkers och vindrutetorkare och på höger sida ”växelspaken”. P-bromsen har fotpedal. Vi saknar kurvhandtag i taket men gillar kartläsningslamporna. Utrymmena för förvaring och arbetsytor i hytten är otillräckliga för ett arbetsredskap. Små kartfack med flaskhållare i dörrarna. Tre fack på panelen, vilka saknar lock, varför det blir speglingar i vindrutan. Handskfacket är låsbart. Mugghållare på yttersidorna på panelen. Däremot ingen hylla i taket och inget arbetsbord. Utrymmet under passagerarsätet är åtkomligt från skåputrymmet. Värmen-ventilationen fungerar som en luft/värmepump och ger acceptabel värme men drar mycket el. Se funktionerna under ”körlägen” här ovan. Beträffande säkerheten är krockkuddar på förar- och passagerarsidan standard, men sidokrockkuddar och sidokrockgardiner är tillval. Bältenas byggaren 4 2020