Byggaren 1
Biogas – en åsidosatt väg Mänskligheten har en te
ndens att inte dra lärdom av sina förfäders misstag. För 100 år sedan valde vi exempelvis bort elmotorn till förmån för förbränningsmotorn. I dag, när elbilen knackar på dörren, upphör framtidstron på förbränningsmotorn. Detta innebär att även i det närmaste fossilfria bränslen som biogas och syntetisk HVO-diesel riskerar att fasas ut. Text och foto: Christer Andersson D et finns risk för att historien upprepar sig och att vi återigen lägger alla ägg i samma korg. För cirka 100 år sedan valde vi bort elmotorn till fördel för förbränningsmotorn. I dag vänder vi på pannkakan och satsar på elmotorn som drivkälla. Vi, det är inte du och jag som enskilda personer. Det är samhället, alltså bilindustrin, statsmakterna, klimatforskare med flera vilka med all rätt styrs av kravet på minskade utsläpp. Vi blundar för redan existerande och väl fungerade alternativ för att nå klimatmålen. Exempelvis genom att driva våra fordon på biogas alternativt den syntetiska dieseln HVO. OK! Alla blundar inte. Det finns starka förespråkare för både biodiesel och HVO. Exempelvis branschorganisationen Energigas Sverige. Men, kommer de att göra sig hörda hos en efter coronakrisen ekonomiskt utsatt bilindustri? Bara för några decennier sedan var det gasbilar med hjälp av det fossilfria bränslet biogas, inte naturgas, som skulle tillåta oss att fortsätta köra bil med låg påverkan på klimatet. Elbilen sköts på framtiden. Den kunde möjligen användas på golfbanan. Det var då det. Nu står biljätten Volkswagen för årets stoppsladd i och med att VW:s vd Herbert Diess meddelat att Volkswagen stoppar utvecklingen av gasbilar mot bakgrund av att kapitalet behövs för VW:s enorma elbilssatsning. I klartext betyder detta att exempelvis gasversionen av hantverkarbilen VW Caddy, vilken är bästsäljare I klassen i Sverige, kommer att leva vidare I nuvarande version, men sen är det stopp. 22 Iveco Daily Natural Power är ett miljöalternativ för hantverkare och distributörer. Finns nu med den åttastegade automatlådan även i gasversion. Motorn är utvecklad ur företagets 3,0-liters bensinmotor och lämnar 100 kW/136 hk vid 3 500 varv samt har ett vridmoment av 350 vid 1 500 varv Det var annat ljud i skällan för tre år sedan. Våren 2017 presenterades, med VW i spetsen, en märkesöverskridande kampanj i Tyskland under namnet CNG Mobility. De aktiva aktörerna var biltillverkare, gasleverantörer, infrastruktur och tankställen. Målsättningen var att stärka statusen för fordonsgas för lätta fordon och tiofaldiga ökningen av gasfordon i Tyskland till runt en miljon år 2025. Antalet gastanksställen skulle öka från 860 till 2 000. För en byggare som om några år tvingas köra fossilfritt vore det beklagligt om satsningen på elbilar innebär att biogasen fasas ut. Varför då? Jo, gasbilen är billigare än elbilen. Den är i grunden dagens bensindrivna bil där motorn har konverterats till gasdrift. Effektmässigt känner vi ingen större skillnad, utom möjligen vid start vid låga varv. Däremot noterar vi en lägre ljudnivå från motorn. Överkomliga nackdelar är att körsträckan med gas blir något kortare än för bensinbilen och att tiden för tankning av gas är något längre än för bensin. Men naturligtvis evigheter från den tid det tar att ladda elbilen. Dessutom finns det andra fördelar än att bara tänka drivmedel. Biogasen är inte bara klimatsmart, den är också ett effektivt sätt ta hand om och återvinna samhällets avfallsprodukter. Biogas utvinner man från bland annat avloppsslam, gödsel, matavfall, livsmedelsindustri, deponigas, och slakterier. Dagens utbud av gasdrivna lätta lastbilar i Sverige, alltså så kallade hantverkarbilar, är beklämmande glest och av dessa är det endast VW Caddy som säljs i några hundra exemplar om året. De övriga alternativen är Fiat Doblò, Fiat Ducato och Iveco Daily. Dessutom konverteras ett fåtal Ford Transit Connect till gasdrift i Sverige. Det är allt. Att Bonus malus ger en bonus på 10 000 kronor lär knappas räcka som ett argument för en ökad gasbilsförsäljning. Jämför med 60 000 kr i bonus för elbilen. Ett plus är dock att regeringen nyligen bestämt att även nytillverkade EU-godkända bensinbilar som efterkonverterats till gasbilar innan de säljs till kund numera kan få bonus. Naturligtvis hämmas gasbilens exisbyggaren 4 2020