Byggaren 1
till minskade utsläpp tens av att det i dag endas
t finns cirka 200 tankställen för gas i Sverige samt ytterligare 60 tankställen för tunga fordon. Tyvärr är dessa tankställen koncentrerade till södra Sverige. Norr om Gävle är det i stort sett omöjligt att köra gasbil med endast ett 10tal tankställen för fordonsgas. Fordonsgas är ett samlingsnamn och bränslet kan bestå av fossil naturgas, som i komprimerad form kallas CNG, och förnybar biogas. Huvudbeståndsdelen är metan. Den naturgas som används i Sverige importeras medan biogasen produceras i Sverige. Fordonsgasdrivna bilar släpper ut mindre koldioxid, kväveoxid och även partiklar än motsvarande bilar som körs på bensin eller diesel. Andelen biogas i den svenska fordonsgasen står för mer än 85 procent. Gasol är det svenska namnet på en gasblandning som huvudsakligen består av propan och butan och som I övriga världen betecknas LPG. Ett fossilt bränsle som är olämpligt för fordonsdrift och som därför fasats ut. I Sverige används gasol inom industrin och för exempelvis uppvärmning och matlagning i campingfordon och i utegrillar. Flytande fordonsgas, kallat LNG, om det handlar om naturgas, och LBG om det är biogas, blir alltmer intressant för tunga fordon. Används ännu så länge inte för lätta lastbilar. Både Volvo och Scania, liksom de övriga stora lastbilstillverkarna, producerar bilar avsedda för flytande fordonsgas. Flytande fordonsgas kyls ner till minus 162 grader och övergår då från gas till vätska. Den stora fördelen är då att tankvolymen minskar. En liter LNG motsvarar ungefär 600 liter naturgas vid atmosfärstryck och 0 grader Celsius. Exempelvis har Volvo FH LNG och Volvo FM LNG motsvarande prestanda som företagets dieseldrivna bilar men släpper ut 20 till 100 procent mindre koldioxid. Beroende på om den nedkylda gasen är baserad på naturgas eller biogas, eller en blandning av dessa. Värt att notera för blivande gasbilsägare är speciella besiktningskrav i samband med den obligatoriska bilbesiktningen. Kraven infördes som en följd av olyckor med gasbilar. Besiktningen av gastankar byggaren 4 2020 Tankställen för fordonsgas är fortfarande en bristvara. I dag finns det runt 200 möjligheter att tanka gas i Sverige, varav endast ett tiotal norr om Gävle. Här tankar Byggaren en gasdriven Fiat Ducato I Norrtälje inför provkörningen I Byggaren Nr 3-2019. HVO, Hydrogenated Vegetable Oil, framställs av vegetabilisk olja alternativt animaliska fetter. Bränslet är fosilfritt, biologiskt nedbrytbart och kan blandas med vanlig diesel. De flesta dieselhantverkarbilar är i dag godkända för HVO. Kolla med din märkesrepresentant från vilken årsmodell. 23