DT 1
Intervju I januari släpptes Kris, den första EP:n
ur det Göteborgsbaserade musikkollektivet Kårps apokalyptiska trilogi. Den 13 maj kom efterföljaren Perfect Order. En stilla reflektion över vad som händer efter undergången. Tobias Müller om släppet: – Det känns skitkul verkligen. Det känns väldigt förlösande varje gång det är dags för släpp. Det är lite som att man får återuppleva det vi satt och jobbade med och tänkte på igen. Den här EP:n är lite mer happy än den förra, det känns verkligen som att det behövs just nu i världen. Tobias Müller berättar att bandet, som förutom han själv består av Jonas Källstrand, Anna-Maria Lundberg och Anders Simonsson, varit intresserade av apokalyps och undergång under en väldigt lång tid. Men att det egentligen grundar sig i albumet Album 1 från 2019 som handlar om rymden och ufon. Han berättar att det efter ett tag kändes som något slags självbedrägeri att rikta blickarna utåt och att bandet då bestämde sig för rikta blickarna ner mot jorden igen. – Det låter jävligt deppigt, men det vi såg då var ju undergång på något sätt. Med klimatkrisen, George Floyd i USA och nationalistiska partier som kommer in i parlamenten i Europa. Det kändes jävligt mörkt bara. Att göra en apokalyps-trilogi är väl lite som en kommentar mot vår samtid på något sätt. Kårp började jobba med EP-trilogin redan innan pandemin kom våren 2020. Tobias Müller berättar att det kändes som ett dåligt omen, men samtidigt mer relevant än någonsin att göra en apokalyptisk trilogi. Bara att de inte trodde att apokalypsen skulle komma så snabbt. – Men sedan så blev det nästan pinsamt, som att det blir en efterkonstruktion där man inte vill profitera på folks oro och olycka. Så vi var väl på något sätt tvungna att distansera oss ifrån det lite grann. Men rent arbetsmässigt så har pandemin gjort att vi har kunnat fokusera hundra procent på att vara i studion och det har förhoppningsvis gjort låtarna bättre och starkare. Tiden efter att den första EP:n, Kris, släpptes den 27 januari har också kantats av mörker. Tobias Müller berättar att kriget i Ukraina gjort att det inte känns rätt att prata om apokalyps längre. Att det känns för nära. Första skivan som handlar om mörker och undergång med ett klubbigt och Berlinskt sound följs nu upp av något ljusare. – Det känns väl ganska bra nu att på något sätt vara lite hoppfull. Det känns inte som att man ska prata apokalyps nu utan man ska nog se framåt för att ge lite hopp till oss själva och våra lyssnare. Tanken med den andra EP:n Perfect Order är att den ska vara som en andningspaus i kaoset som vi befinner oss i just nu. En trygg stund. Även om den kanske bara varar under EP:ns längd. – Men under den perioden så får man lov att känna sig trygg, och det rummet vill vi ge till folk. Det är lite så vi ser på det. Att det är en paus från verkligheten. I höst släpps den tredje och sista delen i trilogin, vilken kommer vara ännu mer hoppfull. Medan Perfect Order är mer kontemplativ är den tredje EP:n mer framåtriktad. – Den handlar om den nya världen som man bygger upp när allt raserats. Att man bygger upp på nytt och gör allt rätt igen, säger Tobias Müller och fortsätter: – Alltså det här är ju en helt Kårp-konstruerad teori. Men i vårt universum så har vi delat in apokalypsen i tre faser. Och den tredje är liksom den nya världen och där får vi skapa precis det vi vill tillsammans. Alltså det är ju inga Carolalåtar i den, men den har en framåtriktning som känns optimistisk. Sedan kommer det ju fortfarande låta som vi. Det är så vi har tänkt när vi har jobbat med det här. Det har varit ett inspirerande sätt att arbeta på. I början av april släpptes singeln Perfect Order, vilken Tobias Müller berättar har fått jättefin respons. Kårp var inledningsvis oroliga över den starka kontrasten i sound mellan den första EP:n Kris och den nya singeln. Då hela Perfect Order EP:n är mer poppig och låter mer 80-tal. – Vi tänkte att “nu kommer alla hardcore fans hata oss och tycka att vi är tuggummipop”. Det får man ju riskera ibland men det var verkligen inte så. Det är fantastiskt att ha något slags sånt samförstånd med sina lyssnare. Så den har mottagits väldigt väl. Varför Kårp bestämde sig för att göra en EPtrilogi från första början bottnar enligt Tobias djungeltrumman.se 13