Bumsen 1
r nyheter 2014! I förra numret av Bumsen kunde vi
visa bilder på två BMW-nyheter för 2014, nämligen den väntade R 1200 GS LC Adventure och den egentligen lika förväntade och underbart uppkäftiga R nineT. I början av november visade BMW upp ytterligare två nyheter för 2014 och man kan väl även om dessa två säga att de inte kom som någon större överraskning. Vi talar självklart om S 1000 R och R 1200 RT LC. S 1000 R är minst lika stöddig och uppkäftig till sitt yttre som R nineT men här handlar det inte om att flörta med nostalgidesigntomtarna utan om en hoj av modernaste snitt med mängder av allt det BMW nuförtiden har av de absolut senaste tekniska lösningarna. Om dessa kan du för övrigt läsa mer ingående på sidorna 22-23. Det tog några år för BMW att ta fram denna nakna version av S 1000 RR och många frågar sig säkert hur svårt det kan vara att avlägsna några plastbitar från racekåpan och så vips har man en naken roadster. Ja, riktigt så enkelt är det inte när man önskar sig en optimal roadster. S 1000 RR är väl närmast att betrakta som en gatregistrerad racehoj och för att få en roadster som i första hand inte är tänkt att köras på racerbana utan på vanliga vägar och där uppträda som man förväntar sig, ja då krävs det en hel del tekniska förändringar. Vad finns då i stort att säga om S 1000 R? För det första har man fått till ett minst sagt uppkäftigt utseende, ändå i en civiliserat förpackning. Naken och naken kan man ju förresten diskutera. Hur naken är egentligen, idag, en modern vätskekyld hoj av detta snitt? D.v.s. hur mycket av motorn ser man egentligen? I ärlighetens namn inte särskilt mycket! S 1000 RR kan som bekant stoltsera med en effekt på runt 200 hk men denna får inte följa med till S 1000 R, nej här är den nedtagen till 160 men med ökat vridmoment. Detta lär mer än väl räcka till för denna typ av hoj. Jag tror dock att S 1000 R kommer att bli omtyckt av många och det osedvanligt rimliga priset på c:a 125 000 kr kommer naturligtvis att bidraga till detta. I övrigt, njut av bilderna! Drygt 50 000 kr mer får du lägga ut för den nya R 1200 RT LC (LC=Liquid Cooled) i grundutförande men det behövs nog inte alltför många X i tillbehörslistan för att hamna en bra bit över 200 000 kr, å andra sidan talar vi här om en helt annan typ av hoj, ett klockrent reselokomotiv. Vid en första anblick ser RT:s kåpa, särskilt den övre delen, väldigt respektingivande ut, det är den också, ändå har man fått till en relativt smäckert helhet, i mitt tycke. Nåväl, precis som med de nya R 1200 GS LC överger inte BMW ett vinnande koncept varken vad gäller design eller den praktiska nyttan, nej, man bara förfinar och slipar av det befintliga och gör det ännu litet bättre. Detta innebär att den nya RT:n i grundutförande förfogar över två fullstora packväskor som naturligtvis kan kompletteras med en stor topbox och en tankväska. Den kan även utrustas med den nya stora GPS-skärmen och varför inte en litet sportigare ljuddämpare från Akrapovic. 125 hk har man till sitt förfogande för att driva fram det c:a 275 kg lätta och då fulltankade ekipaget. Tillgängliga färger att välja mellan är döpta till Quartz Blue metallic, Ebony metallic och Callisto Grey metallic matt. Även på sidorna 22-23 kan du läsa litet mer ingående om RT:s fullspäckade teknik. TEXT: HAGEN HOPP ML 2650962 & FOTO: BMW BUMSEN 5 – 2013 5