Utmärkt Örebro 1
text Pelle Tamleht SWEDISH HOUSE MAFIA X IKEA I m
ånadsskiftet september/oktober släppte den svenska möbeljätten sin nya serie Obegränsad, producerad i samarbete med dj-giganterna i Swedish House Mafia. Vi var med på presskonferensen. Vi samlas i en digital presskonferens, inte helt olik den som Kent höll på Berns inför släppet av Jag är inte rädd för mörkret. På plats är förutom jag även en samlad journalistkår, några representanter från Ikea samt inte minst huvudpersonerna själva som deltar från ett hotellrum i Los Angeles. Swedish House Mafia ska via Ikea släppa samarbetskollektionen Obegränsad. Kollektionen innehåller dryga tjugotalet objekt i form av möbler, inredningslösningar och accessoarer för blivande musikproducenter, dj:s och andra kreatörer med begränsade medel men obegränsad kreativitet. Vem tog initiativet till samarbetet? – Det var en väldigt naturlig approach, vi hackade Ikeamöbler redan när vi byggde våra första studios, säger Steve Angelo. Axwell fyller i att det var viktigt att jobba med någon som kunde göra skapelserna tillgängliga för en bredare massa. – De är till för alla egentligen, men framför allt såklart för de som älskar musik och troligtvis till en något yngre målgrupp demografiskt. Berätta mer om själva kollektionen, vad är tanken med den? – Det handlar väldigt mycket om att kunna spela in och producera musik hemma eller på andra begränsade ytor, säger Sebastian Ingrosso och fortsätter. – Vi sitter som du ser själva nu i ett litet hotellrum i Los Angeles med ett par små högtalare bara. Det var viktigt att ta fram en kollektion som både var tillgänglig ekonomiskt men också i många fall lätta att ta med sig. Fanns det något ni ville göra men inte kunde? – Det handlade nog i många fall om den ekonomiska faktorn, att det skulle gå att sälja till ett rimligt pris i butik. Vad är tanken bakom vinylspelaren? – Vi delar alla tanken med musiken som något fysiskt, inte minst på vinylskiva, och att göra just en vinylspelare fanns med tanken redan 16 på ett tidigt stadium. Vi riktar oss till oss själva som nyblivna producenter, våra unga jag som inte hade råd att köpa en vinylspelare. Pressbilderna på kollektionen är väldigt typiska Swedish House Mafia, och mindre typiska för Ikea. De är tagna i svartvitt med hög exponering och skarpa kontraster. Är allt i kollektionen lika svart? – Absolut, titta på hur vi ser ut. Vi ville att det skulle kännas samlat och väldigt starkt. Tanken är också att det ska attrahera många. När handlade ni själva senast på Ikea, och vad köpte ni? – Vi har faktiskt redan fått Obegränsad-kollektionen så vi använder stora delar av den själva, skrattar Steve Angelo. Ikeas ansvarige designer Friso Wiersma flikar snabbt in med att han själv också producerar musik, sedan rundas intervjun av. Obegränsad finns i (vissa) varuhus och online.