Utmärkt Örebro 1
De fasta förbindelserna mellan Skandinavien och ö
vriga norra Europa är inte speciellt många, men det finns några stycken. Öresundsbron förbinder Danmark och Sverige och det är i princip allt för att ta sig billedes vidare ut i Europa, förutom Lilla och Stora Bältbron i Danmark om man vill fortsätta att färdas via motorväg. För att enkelt ta sig ut i Europa finns idag en färjeförbindelse mellan Rödby, beläget på den danska ön Lolland, och Puttgarden i Tyskland. En stillsam båttur på cirka 45 minuter för att ta sig de knappa två milen mellan kuststäderna. En tur och retur-biljett med färjan kostar idag 1 625 kronor. Men… 2029 är planen att världens längsta Produktionen med gjutningen av betongfundamenten för sänktunneln mellan Rödby och Puttgarden börjar nästa år. sänktunnel, bestående av en tvåfilig motorväg i båda riktningarna, en servicelinje och järnvägsförbindelse om två spår ska invigas mellan dessa städer. Då kommer färden att ta cirka sju minuter med tåg och cirka tio minuter med bil. – Jag har tänkt att detta ska bli mitt sista uppdrag innan pensionen, säger örebroaren Henrik Nilsson som är på plats för att arbeta med gjutningen av de betongfundament som ska sänkas ner i vattnet. Henriks arbetsplats är idag i Rödby men han har tidigare bland annat arbetat med Öresundsbron, för NCC i Norge och var med vid betongarbetet för Örebros nya vattentorn Lyran. – Jag är egentligen utbildad snickare, men har under årens lopp fått allt mer jobb när det gäller betonggjutning. Den här typen av jobb finns det få eller inga alls utbildningar för, och enda sättet att lära sig är faktiskt genom att jobba och på så sätt få den erfarenhet som behövs. Jag jobbar just nu 33