Utmärkt Örebro 1
Växa är alltid klurigt om man nu vill växa? – Det
vill vi göra. Men på ett klokt sätt så att vi hinner med. Vi har fått göra om i produktionen ändå de sista åren eftersom det är så mycket större mängder som vi behandlar och skickar iväg. Det är också en anledning till att vi behöver större ytor när vi gör färgen. Det är för trångt idag. Hur många är det som gör färg? – Just nu är det sex stycken. En av dem är dotter Moa. På vinterhalvåret är det lite lugnare, på sommaren när det är som mest då är vi åtta stycken. Alla gör dessutom allt hos Ovolin eftersom det mesta hänger ihop. – Man träffar kunden i butiken sen när kunden beställer färgen så gör vi den på plats och då blir det naturligt att den som pratat med kunden även gör färgen. Inget står på lager utan allt tillverkas efter kundens önskemål. Ni har ingen färg på lager alltså? – Nej vi kan inte bunkra upp någonting. I och med att det är ägg i så är det färskvara. Vi brukar säga att den håller i två månader efter att den blandats. Det är alltså anledningen till att vi inte bygger upp några lager. Vilka är era kunder? – Äggoljetempera är en fantastisk färg på många sätt och vi har flera möbeltillverkare, målare, företag och privatpersoner som kunder. Det är en kul blandning. Men ni har andra produkter också? – Vi blandar även linoljefärg. Det är en traditionell färg som används både ute och inne. Det var kanske den vanligaste färgen utvändigt i början av seklet. Det gör vi också, och bryter, speciellt till varje kund, vad dem vill ha. Är det mer en standardprodukt? – Nja, vi använder inga kemiska paster där heller. Vi bryter bara med färdig färg. Vi är unika där också. Går man till färgaffären så stoppar de in burken i en maskin där det droppar ner rätt nyanser. Det vi gör är att ta olika färger, till exempel blått, grönt och vitt som vi blandar utifrån ett recept till en kulör. Det blir en bättre hållbarhet på det sättet också. Är linoljefärg då mest för hemmabruk för privatpersoner? – Nej, många K-märkta fastigheter ska målas med linoljefärg. Det är allt ifrån slott, herrgårdar till kyrkor men även till privatpersoner som till exempel bor i områden där det är förutbestämt om vilka färger och kulörer som får användas. Till exempel hela Noras innerstad eller Wadköping. Ju mer jag pratar med Maths så inser jag vilken speciell och unik affärsverksamhet som gömmer sig i Karlslund. När jag frågar Maths om de är kända över Sverige så menar han att så är fallet. Man säljer och skickar över 50 hela landet men även till Estland, Finland och Norge. Det handlar inte heller enbart om byggnadsvård till gamla hus utan även till nybyggnation där man allt oftare ställer högre krav på sunda färger. Både miljötänkandet samt det estetiska lockar till användning. Det finns även mycket planer och enorma möjligheter för utveckling menar Maths men tiden ska finnas där också. – Vi har egentligen aldrig marknadsfört oss. Inte mer än att min son Anton gjorde en ny hemsida och webbutik när jag kom in i verksamheten och det har faktiskt varit en stor anledning till att vi vuxit de senaste åren. Vad ser du annars framför dig de närmaste åren när det kommer till utveckling av Ovolin? – Vi vill som jag nämnde tidigare utveckla ytan här i huset till ett mer byggnadsvårdscenter, vi vill bli en besöksattraktion dit man kan komma och titta runt, uppleva och lära sig saker. Sen vill vi förstås hitta nya målgrupper.