Nöjesnytt Jönköping 1
Nöjesnytt Jönköping På krogen
Nöjesnytt Jönköping Erik Saade
Nöjesnytt Jönköping Filip & Fredrik
Nöjesnytt Jönköping Laleh
Nöjesnytt Jönköping In Flames
Nöjesnytt Jönköping Gollan
Nöjesnytt Jönköping Mode
Nöjesnytt Jönköping Accessoarer
Nöjesnytt Jönköping Trend
Nöjesnytt Jönköping Vårens skor
Nöjesnytt Jönköping Jönköping street fashion
Nöjesnytt Jönköping Spring inspiration
Nöjesnytt Jönköping London fashion report
Nöjesnytt Jönköping Klockor
Nöjesnytt Jönköping Makemy.se
Nöjesnytt Jönköping Svar på tal
Nöjesnytt Jönköping Urmakaren under luppen
Nöjesnytt Jönköping Med koll på innehållet
Nöjesnytt Jönköping Bob Hund
Nöjesnytt Jönköping Den Svenska Björnstammen
Nöjesnytt Jönköping Studentliv
Nöjesnytt Jönköping Teknikprylar
Nöjesnytt Jönköping Orvar tycker till
Nöjesnytt Jönköping Citypuls
Nöjesnytt Jönköping Notiser
OLGAS ANDRA BUTIK Från vänster: Liza Manestam, Ka
thleen Hahne, Stefan Bomberg EN ANNORLUNDA butikernas alla målgrupper. Modevisningen kommer att ta plats på Östra Storgatan där det byggs en lång catwalk ansluten till en scen och ett podium placerad på Borgmästargränd. Publiken kommer på så sätt att kunna se modevisningen på nära håll i gatumiljön, och därmed få större delaktighet och intryck av modevisningen. – Det vi strävar efter är att lyfta fram den vanliga människan och man ska kunna känna igen sig själv i modellerna. Mode är till för alla oavsett hur man ser ut, just nu letar vi efter manliga och kvinnliga modeller i alla åldrar och storlekar, långa som korta. Ju mer karaktär desto bättre, säger Kathleen Hahne, cityledare i Jönköping City. Stefan Bomberg från salongen Stefan & Co kommer under den stora modedagen att ha rollen som konferencier och hålla i programmen från scenen. Modevisningen kommer att växlas med musikunderhållning och intervjuer från scenen. Sammanlagt väntas närmare 75 modeller delta. Modeller i alla åldrar, från små barn till 60 plus. Bland dem kommer ett 15-tal välkända ansikten från Jönköpingstrakten att delta. Några som redan tackat ja till att gå modell på catwalken är bl.a. Lars-Åke Lagrell tillsammans med barnbarn, kanotisten Sofia Paldanius, det moderata kommunalrådet Mats Green och Anette Edlund från kastrullhäxan. Fler än så kan inte Liza Manestam från Manestam Event avslöja idag. Kändisarna vet inte heller vilka butiker de kommer att visa kläder från. – Jag lovar att vi kommer få se kändisarna på ett sätt vi aldrig gjort förut. Sofia Paldanius till exempel, som vi annars kanske bara ser i sportkläder, kan vi vänta oss se i något helt annat, säger Liza Manestam och ler lite finurligt. Modeshowen blir inte bara en utmaning för modellerna. Även för dom medverkande butikerna väntar roliga utmaningar med att klä och styla alla dom olika modellerna och lokalprofilerna. Alla som går upp på catwalken ska känna sig bekväma i hur de ser ut. Där ligger utmaningen för butikerna – att se möjligheterna modellen själv inte skulle gjort. – Eftersom så många åldrar kommer vara representerade hoppas vi att publiken identifierar sig och blir inspirerade. Vi vill spräcka fördomar hos människor och istället ge en knippe med aha-upplevelser och kurage att våga ta ut svängarna. För att ge ett exempel tror man kanske inte att en kvinna som är över 50 år kan bära kläder från en ungdomlig butik. Det ska vi motbevisa, menar Liza Manestam. I pauserna mellan modepassen kommer publiken att få del av mer underhållning i form av musik och dans. Lite råd och tips om mode och styling kommer det också att bli. Det kan vara klurigt att veta vilka färger, klädval eller rent av vilken frisyr man passar i, eller vad man ska tänka på om man till exempel är kort eller har en utmärkande längd, menar Kathleen Hahne, och berättar också att man inledningsvis kommer att ta en person ur publiken som kommer att få chansen att göras om. Resultatet kommer att visas efter sista modepasset. E – Om inte annat är det ett särskilt bra skäl att komma tillbaka, inflikar cityledaren. Om du vill nominera dig själv, din kompis, din mamma, en lärare, arbetskollega eller varför inte din coola mormor eller softa farfar till modell för en dag ska du fylla i formuläret på Jnytt.se. Är du nyfiken på att se listan på alla castade modeller kan du följa hela händelseförloppet på Jönköping Citys Facebooksida. Vi tror att ett event som detta ligger i tiden, menar Kathleen Hahne, som är stolt över stadskärnans utveckling. Jönköping har växt så det knakar och vi har ett fantastiskt utbud med nya spännande butikskoncept och varumärken. Stadskärnan har också fått sig ett rejält ansiktslyft, vi har ett fantastiskt city vi alla kan vara stolta över och som det är dags att visa upp! – Under mina fyra år på Jönköping City är detta den första modevisningen vi arrangerar utomhus. Förhoppningen är att modevisningen blir de kommande årens säkraste vårtecken, säger Kathleen Hahne och ger mig ett härligt leende. ■ TEXT & FOTO: JULIA RENLI MODEVISNING n scen och en 30 meter lång catwalk mitt i city med vanligt folk som modeller. Lägg till några omstylade lokala profiler och kändisar på det. Den 28 april anordnar Jönköping City ”En Modestad För Alla” som ska spegla stadens mångfald och – Det känns som att vi har lyckats, säger en glad Marie. Det var något av en slump att Olgas Andra Butik kom till, berättar Marie. –Vi hade inga tankar på att expandera men jag blev kontaktad av ägaren till lokalen som frågade om vi var intresserade, säger hon. Och det var hon ju egentligen inte. Inte förrän hon klev in genom dörrarna på Borgmästargränd 5. – Då insåg jag att lokalen hade potential och faktiskt skulle vara helt perfekt för Olgas Hus. Jag vill ha en harmonisk och lugn känsla i butiken och det bidrar den här lokalen till, säger Marie. Lokalen har fått ny fräsch vit färg på väggarna och ett nytt vitlackerat trägolv har lagts in. Kläderna och inredningen går i mjuka naturtoner som vitt, grått och marinblått. Olgas andra butik är som en blandning av de två butikerna på Torpa med inredning, kläder och accessoarer. – Allt som finns i butiken går att köpa och det är en härlig blandning, berättar Marie. Vi plockar godbitar från kanske 150-200 leverantörer och på så vis lyckas vi få till ett brett sortiment. Olgas Andra Butik säljer märken som bland annat Line of Oslo, Jofama, Rare, Rabens saloner och Tolix. Marie poängterar att hon vill att det ska finnas något som alla kan fastna för. – Jag vill att det ska finnas något för alla smaker och plånböcker, konstaterar hon. Och att kläderna, accessoarerna och inredningen funkar ihop, som ett helt koncept. Sortimentet i Olgas Andra Butik skiljer sig inte jättemycket från butikerna på Torpa. Nytt för våren är holländska klädmärket Maison Scotch som Marie tror starkt på. Hon berättar att märket också finns i butikerna på Torpa sedan en tid tillbaka och att det är ett märke som växer på marknaden just nu. Och så har de tagit in glasögonmärket Monkeyglasses, som gör minst sagt speciella sol- och läsglasögon. – Glasögonen är gjorda i 95 procent bomull och fem procent bindningsväska. Jag tycker att de är superfina, säger Marie. B.belt är även det nytt, supertrendiga bälten! Hon berättar också att hon ser butiken som ett skyltfönster till de större Olga-butikerna på Torpa. – Jag hoppas att vi med hjälp av butiken här i stan kan ge folk ett smakprov på Olgas Hus. På så vis kanske vi kan locka dem till att titta in i butikerna på Torpa också, förklarar Marie. ■ D TEXT & FOTO: KARIN THORELL et har gått femton år sedan kläd- och inredningsentusiasten Marie Bergman slog upp dörrarna till Olgas Hus på Torpa i Jönköping. Idag finns tre butiker, två på Torpa och sedan den första mars en helt nyöppnad butik mitt i city. NYANS HÅRSTUDIO och personal av mysiga personligheter och en välkomnande atmosfär. Anna Andersson och Emilia Pettersson är personerna bakom Nyans Hårstudio och har från start D varit väldigt noga med att sätta en personlig prägel på allt från lokal och koncept till behandling och utbud. Detta är troligtvis en av de viktigaste faktorerna i deras framgångssaga. (Utöver det faktum att de är två helt sprudlande glada personligheter.) – Det viktigaste för oss är att varje kund känner sig såväl välkommen som viktig, säger Anna. Ingen ska känna sig som en i mängden. – Därav föll valet på en lite mindre salong med färre frisörer, fortsätter Emilia. På så sätt får vi en mer personlig kontakt med varje kund. Efter ett år tillsammans har nu Nyans Hårstudio en blandad och återkommande kundkrets. Ambitionen är att de alltid ska ligga i framkant och kunna erbjuda det allra senaste inom sitt område. – Vi tycker ju verkligen att det här är vansinnigt roligt, säger Anna och ler stort. Givetvis vill vi att detta ska synas i både hantverk och utbud. Vad som sker runt ettårsjubileet är fortfarande inte bestämt, men klart är att det kommer att firas med erbjudanden av olika slag. Anna och Emilia hälsar alla välkomna! ■ et var för ganska exakt ett år sedan som Nyans Hårstudio slog upp portarna för första gången. Och tillhör du den där skaran som älskar att prata under blonderingshättan med en kopp kaffe i handen, så har du förmodligen redan hittat hit. Här genomsyras nämligen både lokal
Nöjesnytt Jönköping Digilistan
Nöjesnytt Jönköping Recensioner
Nöjesnytt Jönköping Serier