3_2020_JBF 1
bara ett fåtal bolag som är privatägda utöver BIG
-gruppen, som ser Ahlsell, Tools och i viss mån Swedol som de största konkurrenterna. Och nu har Tools ägare Momentum Group lagt bud på Swedol. - Vi får vänta och se. Det kommer att bli en kraft i en så”Att verksamheten styrs och marknadsförs lokalt och regionalt ökar engagemanget. Det är vår styrka som organisation att vi kan förstärka dessa erbjudanden för att nå ut.” dan gruppering. Vi följer affären med spänning men vi fokuserar främst på vår egen utveckling och våra egna bolag, säger Christer Johansson. Starkt alternativ Enligt honom är BIG-gruppens styrka dess lokala och regionala lager, som är anpassade efter den lokala och regionala marknadens behov. Det gör BIG-gruppen till ett tydligt alternativ till kapitalkedjorna. - Våra kunder värdesätter ett sådan erbjudande. Vi har möjlighet att möta våra kunder och vi som ett alternativ blir tydligare. Kapitalkedjorna har något större utmaningar att möta lokala kundbehov med sina centrallager. Han framhåller att BIG-gruppen som frivilligkedja kan samordna inköp, marknadsföring, lagerhållning med mera på ett kostnadseffektivt sätt och därigenom mäta sig med kapitalkedjorna i dessa delar. - Att verksamheten styrs och marknadsförs lokalt och regionalt ökar engagemanget. Det är vår styrka som organisation att vi kan förstärka dessa erbjudanden för att nå ut, säger Christer Johansson. God utveckling Han framhåller att utvecklingen för BIG-gruppens delägare har varit god. Flera företag i BIG-gruppen Sverige har de senaste åren expanderat geografiskt genom nyetableringar och förvärv. - Historiskt sett och vi har finanskraschen 2008-2009 som nollpunkt, så har vi haft en riktigt bra tillväxt och god lönsamhet i jämförelse med jämförbara bolag. Och sista kvartalet 2019 visar också på tillväxt, även om den är något dämpad. Han berättar att även för årets första månad finns indikationer på en viss tillväxt och han pekar på inköpschefsindex som ökar från 47,9 till 52. - Man får utgå från vad man vet. Det blir en något dämpad efterfrågan. Men det finns inga tecken på lågkonjunktur och att luften skulle gå ur marknaden, avslutar Christer Johansson Per Gidlund www.sika.se 20 JBF ■ 3-2020 NY! NY!