3_2020_JBF 1
Hos Beijer bestämmer kunden – ska vara det bästa
alternativet lokalt Många har beskrivit Beijer som en centralstyrd koloss, lika trög som en oljetanker att manövrera på en snabbfotad marknad. Kanske var det så förr. Idag driver Beijer sin affär på ett annat sätt. För drygt tre år sedan tog Geir Thomas Fossum över som vd och han styr företaget utifrån samma filosofi som när han var detaljhandlare i Norge i början av sin karriär. - Vi bygger företaget från kunden och bakåt. Att bygga från central nivå och ut mot kunden, fungerar inte. Det handlar om att skapa en balans mellan lokalt entreprenörskap med centralt stöd, att lägga initiativet lokalt, säger Geir Thomas Fossum. FÖR HONOM HANDLAR det lika mycket om att anpassa sig till samhällsutvecklingen. Hjulen snurrar allt snabbare och kundernas krav på snabb service ökar. Och för att effektivt kunna möta kundernas förväntningar i olika delar av landet har varje byggvaruhus tagit fram en egen lokal affärsplan, som de äger själva. - Det skapar engagemang hos byggvaruhusen om medarbetarna känner att de kan göra skillnad. Engagerade medarbetare ger nöjda kunder och det ger bra lönsamhet. Vi ska vara det bästa alternativet lokalt och vinna den matchen med fem noll, säger Geir Thomas Fossum. Ökad omsättning Enligt honom var just kundfokus och en hög kundnöjdhet en av de viktigaste anledningarna till Beijers tillväxt under förra året. - Vår tillväxt blev dubbelt så stor i jämförelse med marknaden under 2019. Under de sista tre åren har vi ökat omsättningen med 43 procent och nu ligger omsättningen på drygt 8 miljarder kronor. Kundstyrt sortiment Som en viktig förklaring till den ökade kundnöjdheten pekar Geir Thomas Fossum på Beijers nya modulanpassade sortiment som nu på ett bättre sätt kan möta lokala behov. Tidigare har Beijer haft ett sortiment för alla varuhus. Nu är sortimentet uppdelat i moduler som varuhusen kan välja bland. Han exemplifierar med att det är en stor skill22 Geir Thomas Fossum är laddad inför Beijer Hockey Games och matchen Sverige - Tjeckien den 6 februari i år. Han framhåller att den främsta anledningen till Beijer Byggmaterial stödjer Svenska Ishockeyförbundet är att kunderna generellt är mycket intresserade av hockey. Och det handlar inte bara om Tre Kronor utan om alla nivåer och att både tjejer och killar ska ha samma möjligheter. Han menar också att det är viktigt för Beijer att stödja en lagsport. I ett lag är alla delar lika viktiga - precis som i ett företag. nad mellan behoven i Trelleborg och Kiruna. När våren kommit och grillen ska ut i Skåne, är det fortfarande vinter i Norrbotten. Men det är inte bara geografiska skillnader som kan påverka valet av moduler. - Det är viktigt att kunna anpassa sig till den lokala marknaden och därför kan exempelvis våra specialister inom golv välja olika moduler. Det kan JBF ■ 3-2020