3_2020_JBF 1
Grundarna av Sundsvalls Byggmaterial Tomas Herkul
es, Sara Wahlberg och Peter Norén jobbar vidare i verksamheten. Kunderna kommer inte att märka nån skillnad. Karl Hedin storsatsar i Sundsvallsregionen Karl Hedin Bygghandel har förvärvat Sundsvalls Byggmaterial AB som etablerades 2015 och sedan dess nått en omsättning på cirka 60 miljoner kronor. - Vi ser stor potential i regionen. Vi ser emot förvärvet och hoppas att marknaden testar oss så vi får visa styrkan i vårt koncept, säger Lars Lindgren, vd på Karl Hedin Bygghandel. FÖR DRYGT FEM år sedan etablerade Karl Hedin en anläggning i Timrå, 15 kilometer norr om Sundsvall och genom förvärvet av Woody-anslutna Sundsvalls Byggmaterial stärker Karl Hedin sin position i Sundsvallsregionen där konkurrensen har blivit allt tuffare, bland annat storsatsar Beijer Byggmaterial med en ny stor anläggning som invigdes för drygt ett halvår sedan. Ledare i regionen Trots den hårda konkurrensen i regionen är Karl Hedin optimistiska och siktar på att bli marknadsledande i Sundsvall - Timråregionen. För satsningen i Timrå har gett blodad tand. I Timrå har verksamheten växt från två till sju anställda på knappt fem år och i maj flyttar man in i sin nya anläggning med en yta på 13 500 kvadratmeter och drygt 3000 kvadratmeter under tak. Ung men etablerad Sundsvalls Byggmaterial startades 2015 av tre före detta Beijermedarbetare som tillsammans har över 80 års erfarenhet av branschen. De utformade anläggningen utifrån deras erfarenheter av vad som krävs för att verksamheten ska bli effektiv, vilket har betalat sig genom en omsättningsökning från 0 till 60 miljoner på knappt fem år. Anläggningen är på cirka 24 4000 kvadratmeter, varav 2000 kvadratmeter lagerhall, 800 kvadratmeter butik och 800 kvadratmeter kontor och andra utrymmen. Tomas Herkules, vd och en av grundarna av Sundsvalls Byggmaterial, är nöjd med att verksamheten tas över av Karl Hedin, som har uppvaktat bolagets tre delägare en tid. - Karl Hedin känns som ett otroligt bra företag att arbeta för. Det är en köpare som kan fortsätta utvecklingen av vårt livsverk med både konsument och proffs som kunder. Det ger en långsiktig och resursstark ägare, som skapar de bästa förutsättningarna för personalen att fortsätta vara en professionell och serviceinriktad bygghandel, säger Tomas Herkules. Per Gidlund JBF ■ 3-2020