3_2020_JBF 1
innehåll LEDARE Ett starkt lokalt entreprenörskap
kombinerat med en stor lokal kundkännedom har varit framgångsreceptet för frivilligkedjor som XL-Bygg. Woody, Bolist och BIG-gruppen. Det har inte gått obemärkt förbi Beijer Byggmaterial, Kesko och andra kapitalkedjor som nu går över till samma affärsmodell med stort eget ansvar för filialcheferna som ska se till att filialen blir bäst på den lokala marknaden. När kapitalkedjorna börjar fungera som frivilligkedjor blir det enklare att övertyga fria handlare att sälja sina verksamheter till dem. Handlarna kan fortsätta som förut, fast med fickorna fulla med pengar och säkerligen med förmånliga bonusavtal om de lyckas skörda samma framgångar som tidigare. XL-Bygg ser hotet och försöker skydda sina marknadsandelar genom att erbjuda sina delägare olika finansiella lösningar om de ska sälja sin verksamhet. Och genom norska Mestergruppen har kassan fått tillskott, så kedjan kan nog bjuda upp till dans. XL-Byggs resa mot att bli en hybridkedja blandat med fria handlare och del- eller helägda butiker har börjat. Vinnare är delägarna, som inte längre behöver gå över ån efter vatten för att få marknadsmässigt betalt. Frågan är hur Bolist och Woody ska navigera sig fram. Ryktet säger att de ska liera sig med XL-Bygg, vilket avfärdas av Woody som återigen förlorar en delägare då Sundsvalls Byggmaterial förvärvas av Karl Hedin. Uthållighet kommer att behövas, och den kommer att prövas av konjunkturen. Per Gidlund OMSLAGET: Geir Thomas Fossum, vd för Beijer Byggmaterial, är optimistisk om 2020. Han tror på en fortsatt tillväxt och att man kan nå en omsättning på över 10 miljarder kronor. FOTO: PER GIDLUND beror på hur väl inköpen gått, och därför är det klokt att utforma en genomtänkt inköpsbudget. Sid 10 KESKO STORSATSAR PÅ ÖKAD TILLVÄXT Strax före årsskiftet rekryterades Erik Öhlin till Kesko. Den före detta marknadschefen på XL-Bygg leder nu Keskos offensiva satsning i Sverige för att öka marknadsandelarna på både proffsoch konsumentsidan. För JBF berättar han om Keskos planer. Sid 5 SÅ GER INKÖPEN EN HÖGRE BRUTTOVINST Färgsams skapare, Stig Rylander, ger dig råd om hur en väl genomförd inköpsstrategi kan öka din bruttovinst. Han menar att resultatet av säljbudgeten XL-BYGG GER UPPKÖPARNA MOTELD XL-Bygg har förlorat många delägare till pengastinna kapitalkedjor. Nu vidtar XL-bygg motåtgärder med hjälp av huvudägaren. Enligt XL-Byggs vd Karin Eriksson är det nödvändigt att kunna erbjuda delägarna finansiella lösningar för kunna slå vakt om marknadsandelarna. Sid 21 LOKALT ENTREPRENÖRSKAP ÖKADE BEIJERS TILLVÄXT När Geir Thomas Fossum tog över som vd för Beijer Byggmaterial gick man från centralstyrning till en modell med fokus på lokalt entreprenörskap. På tre år har tillväxten ökat med 43 procent. Omsättningen är nu 8 miljarder kronor. Sid 26 5 21 Chefredaktör Per Gidlund, 070-829 97 25 per.gidlund@vtf.se Redaktör /Ansvarig utgivare Lars Cyrus, 08-514 934 20 jaff@vtf.se Annonschef Ing-Marie Danielsson, 070-2734284 ingmari.danielsson@telia.com Redaktion Starrbäcksgatan 1, Sundbyberg Tel 08-514 934 20, fax 08-514 934 29 Postadress: Box 2082, 169 02 Solna JBF ■ 3-2020 Organ för sällskapet JMM 3 Prenumeration och adressändring prenumeration@vtf.se Tryck Pipeline Nordic AB