3_2020_JBF 1
aktuellt DIGITALA DEROME VÄXER Förutom Deromes sa
tsning på fler butiker börjar satsningen på digitala lösningar att ge resultat. Under 2019 växte företagets e-handel med 250 procent och man tror att den kommer att växa ännu mer, framförallt mot industrikunder. Derome har också utvecklat en proffsapp för byggare och en digital lösning för att beställa arbetskläder, som har blivit en succé. Mattias Sjödahl. - De väljer själva bland företagets olika modeller och beställer digitalt. Vi trycker och levererar oftast redan inom några få arbetsdagar, säger Mattias Sjödahl, marknadschef för Derome Bygg & Industrivaror AB. Derome har inga planer på att dra ner på antalet fysiska butiker utan strategin är det motsatta. Målet är att förtäta med god geografisk täckning så att det ska vara 20 minuter till närmaste Derome-anläggning. - Våra kunder har mycket att göra och det är ofta bråttom, då ska vi finnas till hands, säger Mattias Sjödahl. FINJA FÅR LEVERANTÖRSPRIS Byggarnas Partner har utsett Finja Betong AB till årets leverantörspartner 2019, vilket är den andra gången Finja vinner priset som har delats ut för femte året i rad. Stefan Pageryd, vd på Byggarnas Partner, framhåller att man vill jobba nära sina materialleverantörer, gärna i långsiktiga samarbeten. Tomas Möller, ansvarig distriktssäljare på Finja var glad över utmärkelsen. - Äntligen, detta var verkligen roligt. Ett tydligt bevis på att våra proaktiva gemensamma säljaktiviteter har uppskattats och gett resultat. JULA INFÖR DIGITALA KVITTON Jula skriver avtal med Kivra för att kunna erbjuda kunden digitala kvitton. Jula kommer att lansera sin lösning för digitala kvitton under 2020, och till en början riktas erbjudandet mot den egna kundklubben, JulaClub. Jula har letat efter lösningar med digitala kvitton under ett antal år, men inte funnit någon lösning som varit tillräckligt centrerad kring kunden. Men nu har man fastnat för Kivras lösning, som enligt Jula har en bra kundcentrerad lösning. ÖKAD EFTERFRÅGAN PÅ VILLOR Enligt SBAB:s mäklarbarometer kommer efterfrågan på villor att stiga i Göteborg, Malmö och Stockholm. Enligt fastighetsmäklare i Göteborg, Malmö och Stockholm kommer utbudet av både bostadsrätter och villor att öka under första kvartalet 2020. På många orter råder brist på bostäder till salu och fler människor vill flytta än vad det finns bostäder till försäljning. BYGGHEMMAS VARUMÄRKEN SÄLJER Bygghemma Group har hittills under 2020 nått en försäljning av egna varumärken på över 50 procent, och det är första gången man når den nivån. För 2019 var försäljningsandelen av egna varumärken cirka 43 procent Det främsta skälet är en ökning av andelen egna varumärken inom gruppens DIY-segment, bland annat genom förvärven av bolagen Outl1. se, LS-bolagen och Hemfint.se. Vidare anges att Bygghemma under de senaste 12 månaderna förstärkt kunderbjudandet, bland annat genom en utrullning av egna last mile-leveranser och installationstjänster. 8 INNOVATIONSPRIS TILL 3D-FÖNSTER I kategorin storföretag vann NorDan det internationella priset Quality Innovation Award i Tel Aviv för världens första 3D-printade fönster och dörrar i biokomposit. Det var i höstas som NorDan lanserade sina 3D-printade runda fönster för försäljning på den skandinaviska marknaden. Förutom själva produktinnovationen uppmärksammades NorDans nya tilllämpning av 3D-skrivare och att produkterna tillverkas i förnybart biomaterial. JBF ■ 3-2020