Tidningen Energi 1
24 % av energibranschens kunder värderar ”Enkelhe
t” högst. 80 % av energikunderna tycker att energibolagen bör ta ett större ansvar i hållbarhetsfrågor. 67,6 Kundernas betyg på energibranschen 2019. Det är en ökning med 1,4 enheter jämfört med föregående år. Index över 75 är mycket bra medan betyg under 60 tyder på ett stort missnöje. Källa: Svenskt Kvalitets index, 2019 Energi är en anonym bransch för många 3 konsumenter. Den enda gången du tänker på ditt energibolag är om något strular. dan har du en bransch som vill sälja så mycket el som möjligt. På andra sidan har du kunder som vill köpa så lite el som möjligt. Det blir en total krasch. Men vi tänker tvärtom – vill våra kunder köpa så lite el som möjligt ska vi leverera en produkt som underlättar det, säger han när han beskriver företagets affärsidé och fortsätter: – Våra kunder upplever att ”bolaget vill mig väl” och att det är en produkt som fungerar. De får bättre kontroll och större möjlighet att påverka något som de tidigare har känt sig ganska låsta vid. Vad krävs då för ingredienser för att nå framgång? Förutom insikten att förstå kundens drivkrafter lyfter även Daniel Lidén gärna fram vikten av engagerade medarbetare – att alla, oavsett position, har koll på omvärlden. – Hos oss pratar alla våra 40 medarbetare med kunder. De är med och analyserar vad som är aktuellt just nu och har insikt i vad som sker. Det har hänt jättemycket sedan vi grundades. De kommande fyra åren kommer innebära minst lika mycket utveckling, säkert åt ett helt nytt håll. LÄSTIPS – SÅ TÄNKER FRAMTIDENS KUNDER Fjord Trend 2020 – människors syn på företagande, teknik och design. (2019) Climate Action Report – forskningsrapport från Ikea. (2018) Enabling the good life – A Sustainable Brands Research Study. (2017) TIDNINGEN ENERGI NR 2 2020 25