Tidningen Energi 1
Tema Kundrelationer Hanna Hardysdotter är en av m
ontörerna som ser till att det årligen produceras 3 000 busschassier på Volvofabriken i Borås. vill hjälpa oss att minska effekttopparna och vi vill ju hellre att vi löser dessa utmaningar tillsammans med kunderna än att vi investerar i dyra lösningar för spetslast, säger Jonas Holmberg. Nu har Volvo Bussar gått vidare i energiarbetet och Borås Energi och Miljö har börjat kartlägga fabrikens energiströmmar och hur de kan sänka sin energianvändning samt minska effekttopparna. Det är personal på energibolagets energitjänsteavdelning som anaDEN FOSSILFRIA BUSSFABRIKEN Volvos Bussar fabrik i Borås blev i november 2019 världens första fossilfria bussfabrik och är därmed certifierade enligt Volvos krav. För att bli certifierade enligt Volvos direktiv krävs: • Att all el är fossilfritt producerat. Volvo Bussar i Borås köper sin el från Vattenfall och den är EPD-klassad vilket bland annat innebär att den är fossilfri. • Att inköpt fjärrvärme är fossilfri. Fjärrvärmen köps från Borås Energi och Miljö där man enbart använder biobränsle. I avtalet ingår också att ett samarbete att få ner energianvändningen med fokus på värmedelen. • Att interna transporter ska vara fossilfria. Truckarna har därför bytt bränsle från diesel till HVO, som är tillverkat av bland annat tall och slaktrester. Det omfattar cirka 15 000 liter om året. • Att ha kontroll på köldmedia, vilket sker genom årliga täthetskontroller. lyserar dessa uppgifter och de tar bland annat reda på när på dygnet värmen används, om värmen kan styras mer optimalt och om det lönar sig att sänka temperaturen under vissa perioder. I prismodellen finns även ekonomiska incitament för kunderna att minska sitt flödesuttag och minska energianvändningen. – Det pågående arbetet med bland annat energikartläggningarna kommer förhoppningsvis kunna identifiera olika lösningar för att kapa effekttoppar i anläggningen, säger Jonas Holmberg. Klimatdialogen är ytterligare en intressant del i det fortsatta samarbetet. Det är ett tillägg som medlemmar i Prisdialogen kan göra och som syftar till att stimulera lokala dialoger mellan fjärrvärmeleverantören och kunder. Volvo Bussar blir första industrikunden i Klimatdialogen i Borås. – Vi känner att Volvo Bussar tänker helt rätt och vi vill inspirera och motivera andra kunder att också arbeta tillsammans med oss när det gäller energi- och miljöfrågor, säger Jonas Holmberg. Micael Johansson berättar gärna för andra företag i Borås om hur de arbetar och tänker kring energi och miljö på fabriken i Borås, men också i Volvokoncernen. Att Boråsfabriken är den första fossilfria fabriken gör att han även får berätta i Volvos interna miljönätverk om sina erfarenheter för nu ska fler fabriker inom Volvo bli fossilfria. 32 NR 2 2020 TIDNINGEN ENERGI