Tidningen Energi 1
”Branschen har börjat vakna” Utmaningen med AI är
att många fjärrvärmenät har tunga och gamla strukturer, menar Joacim Sundqvist, energistrateg på Mälarenergi. Västerås är den svenska gatuvärmens klassiska högborg. Sedan storhetstiden på 1970-talet har Mälarenergi dock skalat ned sina anläggningar av bland annat energieffektiviseringsskäl, men fortfarande har stadskärnan ett antal uppvärmda trottoarer. När värmen är påslagen går den dygnet runt och sköts som ett enhetligt system med klassisk automatik. – En affär kring gatuvärme handlar mycket om hur nätet kopplas, säger Joacim Sundqvist, energistrateg på Mälarenergi. – Det är skillnad om värmen ligger på primär- eller sekundärsidan, på framledningen eller returen. På framledningen blir det lätt en effektproblematik som innebär att man måste köra dyr och kanske fossilberoende spetsproduktion för att värma upp gatorna. Det kan givetvis avhjälpas genom smart digital styrning, påpekar Joacim Sundqvist. Mälarenergi är en ledande aktör inom digital fjärrvärmekompetens och är inblandad i Sveriges främsta AI-forskning. Problemet är bara att många fjärrvärmenät har tunga och gamla strukturer som fortfarande fungerar bra men är svåra att digitalisera. Det gäller också Västerås. – Man kan digitalisera till en viss nivå. Till slut måsFjärrvärmesystemen i Bergen är delvis AIbaserat. AIsystem kan förutsäga förbrukningen med 97 procents noggrannhet. T illbaka till Jönköping där man också använder datainsamling för att få en effektivare och proaktiv halkbekämpning. Göteborgsbacken sköter sig själv och istället fokuserar energibolaget på andra delar av vägnätet, men nu utan fjärrvärme. Tillsammans med kommunens tekniska avdelning bygger man upp en infrastruktur för väglagssensorer som kopplas upp via ett Lora-nätverk (long range/lång räckvidd), som är en öppen standard för IoT-kommunikation i smarta städer. – Vi använder dock inte AI men vanlig smart it. Det nya ligger i att koppla alla data till nya applikationer med smart programvara, säger Glenn Lunell, affärsutvecklare på Jönköping Energi. – Och här har vi hittat en ny nisch. Vi är först i Sverige med att bygga upp ett Lora-baserat system för halkbekämpning som i realtid berättar hur isigt det är på vissa kritiska vägar. Målet är att kommunens beredskapspersonal framöver ska slippa att köra uppåt tio mil varje natt för att mäta luft- och marktemperaturer manuellt för att därefter kalla in rätt resurser ut för saltning och skottning i morgontimmarna. Med en app i fickan kan vägnätet skötas från soffan. te man ta itu med de större strukturerna för att komma vidare, men vi kan inte gräva upp gatorna enbart för att placera ut alla sensorer och tryckgivare som vi egentligen vill ha, säger Joacim Sundqvist. – Tanken att i existerande fjärrvärmenät bygga kompletta AI-robotar med tusentals sensorer är därför ganska orealistisk. Det måste ske när man bygger nytt. Men på sikt kan AI öppna upp fler utomhusmarknader för fjärrvärme. – Markvärme är ett exempel på att branschen börjar vakna när det gäller dataanalys och att det öppnar nya affärsområden. Man ska bara komma på vad man ska göra med all insamlad information, säger Joacim Sundqvist. MORTEN VALESTRAND Joacim Sundqvist, energistrateg på Mälarenergi. TIDNINGEN ENERGI NR 2 2020 49 FOTO: MORTEN VALESTRAND FOTO: MÄLARENERGI