Årebladet vecka 34 1
KORTA NYHETER LITE AV VAD SOM HÄNT OCH SAKER ATT
HÅLLA KOLL PÅ. VÄG 659 MELLAN SÅÅ OCH VIK BLIR BYGDEVÄG TEXT: SAMMANSTÄLLT FRÅN INFO FRÅN TRAFIKVERKET OCH PROJEKTLEDARE KRISTINA NILSSON Trafikverket har under flera års tid arbetat med att rusta upp väg 659 mellan Såå och Vik, då vägen haft låg bärighet och framkomlighetsproblem. Trafikverket beslutade också att göra vägen till en så kallad bygdeväg. Invigning sker 26 augusti. Syftet med bygdevägen är att fotgängare och cyklister ska få en tydligare och bättre trafikmiljö. Det finns bara ett fåtal andra bygdevägar i resten av Sverige så bygdevägen mellan Såå och Vik blir tämligen unik. Vad är en bygdeväg? Det är en befintlig, lågtrafikerad väg som målas och skyltas så att det blir tydligare för alla trafikanter att de måste samsas om utrymmet och ta hänsyn till varandra. Bygdevägen består av en dubbelriktad körbana i mitten, så smal att två bilar inte kan mötas på den, och en vägren på varje sida. Vid möte mellan motorfordon får du använda vägrenen tillfälligt – om det kan ske utan fara. Vägrenen är bredare än vanligt så att de oskyddade trafikanterna förfogar över en tydligare plats. Vägrenen ska användas av gående, cyklister, mopedister och ryttare. Sträckan märks ut med skylten ”Varning för avsmalnande väg”, kombinerad med upplysning om körbanans bredd och sträckans längd. Den dubbelriktade körbanan får en bredd av 3 meter, och vägrenarnas bredd blir cirka 1,25–1,5 meter. Vilken sträcka blir bygdeväg? Hela vägen mellan Såå och Vik. Från korsningen i Såå till strax innan Jämtgärdsvägen är hastigheten 60 km/h och därefter fram till Vik är hastigheten 40 km/h. Total sträcka som byggts om till bygdeväg är cirka 5 km. Varför bygdeväg just här? Det finns ett behov för framförallt gående och cyklister att färdas längs vägen och dagens vägrenar är väldigt smala. Samtidigt är fordonstrafiken relativt liten och genom att omfördela vägbredden skapas utrymme även för gående och cyklister. Varför byggs ingen riktig gång- och cykelbana? På grund av platsbrist så är det tyvärr inte möjligt att bygga en gång- och cykelväg. Vid invigningen deltar vägkämpen Rune Jonsson och är den som klipper bandet. ÅRE KOMMUN SKRIVER UNDER LÖFTET FJÄLLEN FOREVER - FÖR EN HÅLLBAR FJÄLLVÄRLD TEXT: HÅKAN TORESSON Tidigare i somras lanserade Härjedalens Kommun tillsammans med Destinationerna Vemdalen, Funäsfjällen och Lofsdalen hållbarhetskampanjen Fjällen Forever, ett initiativ som skapats för att alla ska ta hand om fjällvärlden. Nu ansluter sig Åre kommun till kampanjen och ingår som ny samarbetspartner. Fler och fler väljer att besöka den svenska fjällvärlden och det stora besöksantalet ställer krav på destinationerna att 4 kommunicera till gästerna hur de ska värna om fjällen. - Det viktiga har hela tiden varit att budskapet ska nå ut till så många som möjligt. Att Åre kommun vill bli samarbetspartner är ett jättebra sätt för Fjällen Forever att hamna på tapeten i större delar av Sverige och dessutom ett bevis på hur viktig frågan är, säger Harald af Ugglas Åberg, projektledare för Fjällen Forever. Läs mer på fjallenforever.se ÄLGJAKTTIDER FÖR 2021 KÄLLA: LÄNSSTYRELSEN JÄMTLANDS LÄN Älgskötselområden och licensområden: 1 september – 26 september 2021 11 oktober 2021 – 31 januari 2022 Kalvjaktsområden, hela Jämtland län: 1 – 5 september 2021 (fem dagar). Gäller ej registrerad mark. INGEN NY BERGTÄKT VID HELGESJÖN TEXT: HÅKAN TORESSON Planerna på ny bergtäkt strax norr om Undersåker grusades på grund av hårt motstånd. I en tidigare annons i Årebladets upplaga nr 5 i år, inbjöd Rosjö Kross AB med säte i Hudiksvall, via ombudet Mätteknik AB, till synpunkter på en ny planerad bergtäkt på fastigheten Svensta 1:133. Planerna var att söka täkttillstånd för 20 år och en total produktion på cirka 1 000 000 ton bergmaterial. Projektet är nu avbrutet på grund av de synpunkter som kommit in, bland annat en omfattande namninsamling med underskrifter där många motsatte sig bergtäkten. -Ja, det var väldigt många som inte ville att vi skulle etablera oss där. Nu hör det till saken att vi redan har en bergtäkt i Såå och den klarar vi oss bra med, men till vissa arbeten krävs en särskild kvalitet som inte finns där, men däremot vid det berget där vi tänkte starta den nya täkten. I stället för att hämta material 30 mil bort så tyckte vi att det kanske var en miljövinst att slippa långa transporter och kunna försörja olika arbeten i området med material på närmare håll. Men vi tog ett beslut i styrelsen att avbryta och inte processa. Nu går vi vidare med det vi har, säger Magnus Persson, VD på Rosjö Kross AB. ÅREBLADET • TORSDAG 26 AUGUSTI - TORSDAG 16 SEPTEMBER OBSERVERA! JAKT PÅGÅR