NG Gbg 1
Ljudbilden på Daydreams är lekfull och du har sam
lat på ljudupptagningar från en massa olika miljöer. Hur visste du vilka ljud du skulle leta efter? – Jag spelade in ganska mycket och ganska planlöst, bara samlade på det jag tyckte lät fint eller karaktärsfullt. Sen är det så mysigt att ha en filed recorder redo i väskan, dels för spionkänsla och dels för att man lyssnar på ljud på ett helt annat sätt, som att leta fotomotiv på festival eller svamp i skogen. Musikproduktionsmässigt är det bra att samla på både ljusa och dova ljud, platta eller dynamiska, beroende på var de behövs och för vilken känsla - många är svåra att ens höra men det ligger miljöljud typ överallt för ambiens och känsla. Har du någon favorit bland dina ljudupptagningar? – Jag älskar en inspelning från när jag 28 NÖJESGUIDEN | NR 9, 2021 mötte upp min bror i Kanada - det var vid en stenstrand med helt runda och släta vita stenar, helt stilla silvervatten och skymning. Precis vid havslinjen låg jag och lyssnade på vattnet som skvalpade in långt ner under stenarna. Det är nog det lugnaste jag någonsin hört. Du dras till att blanda "riktigt skräpiga ljud med riktigt dyra ljud". Vad är det som lockar med kombon av polerat och skitigt? – Det lyxiga låter mer lyxigt och det olyxiga får mer attityd! Plus att det är så kul att spela in så, att ena dagen sampla en papperskorg genom en gammal gitarrpedal för att nästa dag ta in en stråkkvartett. Det skulle kännas ointressant i det här projektet att jobba utefter en viss enhetlig produktionsstil, det ska liksom vara som skogen - grov och stökig, samtidigt superdetaljerad och vacker. Naturen är en stor källa till spiritualitet för dig, dela med dig av dina bästa tips till den som vill upptäcka vad naturen har att ge. – Berg! Det är det bästa sättet att få känna sig som en obetydlig skit som inte vet ett skit, vilket ju är helt fantastiskt. Att vänja sig vid att bo i tält, att linsgrytan du just nu äter är det godaste du någonsin ätit (för att den är varm), att stå på en topp och se olika väder röra sig över olika områden, att titta ner på vart du kom ifrån och inse hur långt du gått, få tänka på ingenting mer än vart du sätter fötterna. Vardagen i en stad är så perfekt anpassad efter oss att vi tror att vi är det viktigaste som hänt, och därför får vi massa ångest. Albumet kommer även att förankras rent visuellt med tre musikvideor som genomsyras av magiska övertoner. Hur tar det sig uttryck rent visuellt? – Canoes-videon utspelas i en artificiell naturmiljö där Aasma rör sig mellan två verkligheter – en avatarinspirerad blomskog och en tv-studio-doftande konstgräsbeklädd trädgårdsscen. I All Eyes On You möter huvudkaraktären till sist Aasma på sin flykt ut i det vilda, en riktigt skrytig hästvideo inspelad i skärgården. Så är det Mirage som sticker ut lite från grundkonceptet, det var egentligen bara att jag hade skissat på en powerballad och till en powerballad behövs ju (insåg min projektkumpan) en högstadiediscovideo. Sen är den inspelad i en stor gammal industrilokal i anslutning till Konsthall C, vilket kanske gör stämningen lite mer surrealistisk än i en gympasal. Daydreams finns ute nu.