Byggnadsarbetaren Ledaren
Byggnadsarbetaren Test av plåtslagarhammare
Byggnadsarbetaren Verktygslådan
Byggnadsarbetaren Byggnytt
Byggnadsarbetaren ID06-bytet
Byggnadsarbetaren Berättat av...
Byggnadsarbetaren Bygger hus - i ballong
Byggnadsarbetaren Tävling
Byggnadsarbetaren Ställningar på parad
Byggnadsarbetaren De städar upp på bygget
Byggnadsarbetaren Byggkollen
Byggnadsarbetaren Så retar du golvläggaren
Byggnadsarbetaren Skifte i brotrafiken
REPORTAGE – När det kommer till säkerheten är det
på väldigt hög nivå här med rutiner och krav på utbildning, säger han. Hans kollega, arbets- och byggledaren Rafał Malinowski, påpekar emellertid att säkerhetstänket i Polen har förändrats mycket bara på de senaste åren. I alla fall på de största projekten. – Jag har jobbat i 20 år i Polen och börjar se en stor skillnad. Förr i tiden var säkerheten sämre men nu börjar vi närma oss svensk standard även om vi inte riktigt är där. Språket är en utmaning, det är de flesDe polska byggnadsarbetarna bygger en systemform som ska upp på brokanten. trängre och vi kan riskera en snedställning. Så vi har alla höga krav på oss. En annan stor utmaning är att få ihop all teknik. – Det här är ju inte bara en bro som bilarna kör över på, utan ett väldigt komplext maskineri som lyfter brospannet upp och ner och som får det att fungera med stålkonstruktionerna. Det är mycket mekanik, styr- och reglerteknik, elektriska installationer, fjärrvärme i ramperna, fjärrkyla och likriktare för spårvägen ... Det är väldigt mycket mer än ett vanligt brobygge, säger Peo Halvarsson. Bron byggs till en viss del av Skanskas eget folk. I övrigt finns här bland annat inhyrda spanska byggsmeder och det polska företaget GoM. – Vi på Skanska har inte eget betongfolk för den här typen av projekt, så är det, säger produktionschefen. På Hisingssidan jobbar flera av de polska byggnadsarbetarna vid en arbetsstation och förbereder de formelement som så småningom ska monteras. En av dem, Arkadiusz ”Arek” Derda, upplever inte arbetet som särskilt svårt. Han är van efter att ha byggt broar de senaste 14 åren i Polen, på Island och i Norge. Däremot måste säkerhetstänket vara ständigt närvarande. – Jo, det är klart att det finns risker, det kan man ju inte säga att det inte gör. Vi jobbar på hög höjd vid vatten, det finns mycket verktyg och stora maskiner. »När det kommer till säkerheten är det väldigt hög nivå här med rutiner och krav på utbildning« — Arek Derta 46 BYGGNADSARBETAREN #2, 2020 Arek Derta och Mariusz Sikora. ta överens om. Men det funkar för det mesta bra, berättar Trollhättebon Jimmy Karlsson, smed från företaget GMK. Hisingsbron är hans första brouppdrag. – Jag svetsar, kapar, slipar, det mesta egentligen. Nu gör Rafał Malinowski. jag lite smådetaljer, skär av lyftöron på sektioner. Jobbet är som vilket annat, bara jobbigt när det är dåligt väder, säger Jimmy som är här med fem kollegor från samma firma. När vi är på plats hålls en ”global safety stand down” inom Skanskavärlden efter olyckan i december i Vallentuna i norra Stockholm, där en 55-årig lastbilschaufför omkom i samband med avlastning vid bygget av en tågdepå. Olyckans händelseförlopp gås igenom. Mannens namn läses upp, liksom hur många familjemedlemmar som han efterlämnade. Efter den tysta minuten samlas de anställda i smågrupper för att diskutera vad som är viktigt att tänka på när material kommer till byggarbetsplatsen. Hur mycket säkerhet krävs vid ett sådant här jättebygge då? Massor, ständigt, påpekar Peo Halvarsson allvarligt. Välplanerad logistik och ständigt kopplade arbetare när så krävs är av stor vikt. – Det är jäkligt viktigt för mig att folk kommer hem i samma skick som de gick ut. Jag har varit med om motsatsen också, och det är inget kul, säger han och återberättar sammanbitet om när en av hans mannar i USA, en 19-årig
Byggnadsarbetaren Efter jobbet
Byggnadsarbetaren Kryss
Byggnadsarbetaren Medlemssidor