Belysning i fokus 1
BELYSNING UTOMHUSMILJÖ Trelleborgstunnlar LYSES U
PP I INTERNATIONELLT BELYSNINGSPROJEKT Gång- och cykeltunneln under Östra Infarten i Trelleborg är först ut av projekten i Trelleborg. Bild: AFRY/Light Bureau T vå tunnlar har valts ut: Östra Förstadsgatans tunnel under väg 9, och den långa nord-sydliga tunnel under väg 9 som ansluter till Nyhemsgatan ett stycke längre österut. I satsningen arbetar Trelleborgs kommun som del i det EU-fi nansierade interregionala belysnings- och gestaltningsprojektet Lighting Metropolis. Ljuskonceptet för tunnlarna har tagits fram av en projektgrupp under ledning av kommunens belysningsingenjör Jimmy Bengtsson, i nära samarbete med landskapsarkitekter på teknikkonsultföretaget AFRY och dotterbolaget Light Bureau. Projektet Lighting Metropolis omfattar ett fl ertal städer, kommuner och universitet i södra Sverige och Storköpenhamn. Förutom konkret omgestaltning eller uppgradering av fysiska miljöer innebär projektdeltagandet också sammankomster och löpande erfarenhetsutbyte mellan deltagarna. Arbetet med tunnlarna i Trelleborg ska tillvarata moderna lösningar för off entlig belysning utan att tumma på nödvändiga tillgänglighetskrav. – Ledstjärnor har varit trygghet, trafi ksäkerhet, tillgänglighet, 28 BELYSNING I FOKUS 2 2022 hållbarhet, innovation, säger belysningsingenjör Jimmy Bengtsson. Den politiska viljan att skifta ut all utomhusbelysning i Trelleborg är tydlig. Omkring 9 000 nuvarande ljuspunkter ska skiftas till moderna LED-lösningar och spara både energi och underhåll. Det nu planerade arbetet kan följas av vidare satsningar de närmaste åren. Cykeltunneln under väg 9 får bland annat markinfällda markeringsljus som styrs av rörelser, bländfritt ljus bakom träpaneler, och armaturer som kan varna vid exempelvis halka. Lösningarna har utarbetats med hjälp av ny teknik för belysningsstyrning. Delar av belysningen ska kopplas upp mot en väderdatabas och styras av väderdata. Belysningens färg, intensitet och rörelse kan påverkas av aktuell temperatur och vindhastighet i Trelleborg. Belysningen styrs även via externa sensorer som är kopplade till styrsystemet. När cyklister och gångtrafi kanter närmar sig tunnlarna kan belysningen agera på olika sätt beroende på till exempel hastighet och läge i förhållande till sensorerna. – Trelleborgs kommun vill vara i absolut framkant när det kommer till att använda tekniskt eff ektiva och hållbara lösningar. Nu bygger