Sten Omslag
Sten Innehåll
Sten Ledare: Kai Marklin
Sten Kort & gott: Tyskt stenpris, diabasdesign til
l London, uppåt för svensk sten mm
Sten Stenbrottet: Rabbalshede – Silver Grå Bohus
Sten Intervju: Suzanne Edström
Sten Tema: Uppsalas hållbara upphandlingar
Sten Projekt: Panpramaterrassen i Rinkeby
Sten Projekt: Nya Slussen – lägesrapport
PROJEKT NYA SLUSSEN Ett hjärta av sten Nya Slusse
n har en hög ambitionsnivå vad gäller valet av natur– sten. Den utpräglade betongjätten ska ersättas av sin motsats, en uppvisning av sten i en mängd olika former och kvaliteter. Men det är också en laddad fråga. TEXT PETTER EKLUND S lussen i Stockholm är i dag Sveriges största och mest komplexa arbetsplats. En ny Slussen ska in medan den gamla försvinner, samtidigt som liv och trafik flödar genom den. Den gamla var en säregen upplevelse där busspendlarna svor i snålblåsten under betongtaken. Blå Bodarna, en dammig skivbod, herrfrisören och den ekande kupolen av övermålad glasmosaik: alla var rester av arkitekten Holger Bloms en gång så stiliga butikskluster, Sveriges första inomhusgalleria. Många kommer att minnas konserter på Kolingsborg och Debaser: gångarna med kakel och alla trapporna kors och tvärs genom Slussens mörka, stökiga, piss- och smutsdoftande innandöme. Den som tog en öl i glashuset fick en underbar utsikt från en restauranglåda som aldrig lyckades bli nåt annat än ett sunkhak. En bilfärd genom Slussen var ett trafiktrolleri som fungerat sedan 1930-talet, man dök ner nånstans och kom upp i en helt annan riktning. Betongkolossen med sin mix av det förfinade och det brutala var en genuin storstadsupplevelse. Kort sagt: Slussen var Stockholms själ. FOTO: PET TER EKLUND 25 – Slussen är en otroligt spännande plats, en del av stadsväven och en nyckelplats där vatten och land har mötts, ett möte mellan nytt och gammalt, säger Gustav Jarlöv, landskapsarkitekt på White Arkitekter landskap, som har arbetat på White i Uppsala i 17 år och med Slussen sedan 2010. E n favoritplats var det lilla trekantiga fiket i Saltsjöbanans väntrum; folk i brådska, folk med en kaffe i språnget eller långsamt väntande medan stockholmarna flödade utanför. Slussen var skitig, det föll betongbitar från taken, duvor flaxade, bussar accelererade, det var stadsliv, rörelse, trängsel och en förlorad värld. – Att bygga om Slussen är inget nytt. Det finns ett gäng slussar under den nuvarande. I princip har den byggts om vart hundrade år, säger Gustav Jarlöv. Slussen har varit ett oavbrutet problem. Monumentala visioner om Slussen har presenterats av Ferdinand Boberg, Carl Bergsten och andra arkitekter. Förslag har förkastas och tuggats om.
Sten Projekt: Kyrkogatan i Mora
Sten Projekt: Terrasstrapporna i Helsingborg
Sten Stenprisfinalsiterna 2018
Sten Teknik & underhåll: Överbyggnader
Sten Vad hände sen? Branden på Biblioteksgatan
Sten Krönikan: Malin Tan
Sten Fråga Kurt & Kai: Vilken beläggning på busshä
llplats?
Sten Marknaden