Sten Omslag
Sten Innehåll
Sten Ledare: Kai Marklin
Sten Kort & gott: Tyskt stenpris, diabasdesign til
l London, uppåt för svensk sten mm
Sten Stenbrottet: Rabbalshede – Silver Grå Bohus
Sten Intervju: Suzanne Edström
Sten Tema: Uppsalas hållbara upphandlingar
Sten Projekt: Panpramaterrassen i Rinkeby
Sten Projekt: Nya Slussen – lägesrapport
PROJEKT NYA SLUSSEN N Dan Svensson, ELU Konsult.
FOTO: ELU KONSULT är samhället väl bestämt att Slussen skulle bort var miljöfrågan viktigast. Det behövdes helt enkelt en ny konstruktion för att kunna reglera de ökande vattenmängderna genom Mälarutloppet. Den nya Slussen kan släppa ut fem gånger så mycket vatten som den gamla. Trafikutvecklingen är en annan faktor. Slussen hade en överkapacitet. Trafikflödena var som högst innan Essingeleden öppnades 1966, då var Slussens kapacitet ändå inte fullt utnyttjad. Trafiken sjönk sedan från cirka 60 000 fordon per dygn, till 20 000. Trafikmaskinen började bli onödig. – Nu ritar vi för färre bilar och fler cyklar, säger Gustav Jarlöv på White. Drömmerier om Slussen som ett rustat och fungerande funkismuseum knackades sönder av bilmaskiner. Det är fascinerande hur snabbt och effektivt Slussen revs - och rivs. Skanska har flest stora entreprenader. ”Slussen var egentligen dödsdömd redan vid invigningen. De misslyckade pålarna nådde inte fast botten och sjönk därför.” Slussen korkade igen i och med bilis mens ankomst. Ständiga bro öppningar skapade ”Slussen eländet”. Den slutgiltiga lösningen blev en klöverbladskonstruktion för trafiken. Tage William-Olsson står som arkitekt, men det egentliga snillet var konstruktören Gösta Lundborg, som hittade idén vid motorvägar i USA och överförde den till Stockholms innerstad. L 26 undborg är i dag en osjungen hjälte i Slussenhistorien. Funktionalismens superstjärna Le Corbusier sände sina gratulationer: ”Det är ni, ni i Stockholm som har skapat den moderna tidens första stora verk: trafikknuten Slussen.” Slussen invigdes 1935 och löste sin uppgift fint. Den fungerade även med högertrafik, åldrades och reparerades tålmodigt av Trafikkontoret (också det en osjungen insats) tills skicket blev ohållbart. Slussen sjönk under sin egen tyngd, sprack, vittrade och blev farlig. – Slussen var egentligen dödsdömd redan vid invigningen. De misslyckade pålarna nådde inte fast botten och sjönk därför. Betongen var inte frostsäker och den saltades också sönder genom åren, berättar Dan Svensson, ombud för ELU Konsult som är generalkonsult för Slussenprojektet och även konstruktörer för delområde vatten och land. Han har arbetat med Slussen sedan 2004 och vet det mesta om bygget och historien bakom. Han har till och med räddat en bastant granitpollare som sattes vid Nils Ericson-slussen 1850 och placerat den som en skulptur på ELUkontoret. Ett mycket fint stenarbete. Det brittiska superkontoret Foster + Part ners har det övergripande designansvaret. Kontoret, med rötter i 1960-talets modernism, har bland annat ritat The Gherkin, ett av Londons landmärken, kupolen på Berlins riksdagshus och den eleganta, faluröda nya Årstabron i Stockholm. Det är ett självsäkert internationellt varumärke som har engagerat sig i Slussen. Kontoret har gjort byggets layout, guldbron, gångbroar och flöden, och dessutom Mälarterrassen, som ska sticka upp på Slussens torgplan. Till sin hjälp hade man länge det svenska arkitektkontoret Berg Arkitekter som satt på Slussen, i Kolingsborg. Nya Slussen ser på ritningar ut som det brukar i arkitekturen i dag. Smart och optimerat, öppet, framkomligt och just här med ett varumärkeshöjande ”smycke” i form av en förgylld stålbro för trafiken. – Ambitionen är att göra en plats för folkliv med närhet till vatten. Mer en plats för människor än för bilar, med betydande inslag av trä kring lågbroarna och vid Slusstorget, säger Gustav Jarlöv. Han har ansvar för alla delar som ingår i ”delområde vatten”: kajer, delarna
Sten Projekt: Kyrkogatan i Mora
Sten Projekt: Terrasstrapporna i Helsingborg
Sten Stenprisfinalsiterna 2018
Sten Teknik & underhåll: Överbyggnader
Sten Vad hände sen? Branden på Biblioteksgatan
Sten Krönikan: Malin Tan
Sten Fråga Kurt & Kai: Vilken beläggning på busshä
llplats?
Sten Marknaden