Sten Omslag
Sten Innehåll
Sten Ledare: Kai Marklin
Sten Kort & gott: Tyskt stenpris, diabasdesign til
l London, uppåt för svensk sten mm
Sten Stenbrottet: Rabbalshede – Silver Grå Bohus
Sten Intervju: Suzanne Edström
Sten Tema: Uppsalas hållbara upphandlingar
Sten Projekt: Panpramaterrassen i Rinkeby
Sten Projekt: Nya Slussen – lägesrapport
upp till Gamla stan, Slusstorget, kajbeklädnader
på södra sidan, samt för östra landsidan, upp mot Katarinaplan. N ya Slussen har hög ambitions - nivå när det gäller natursten. Den utpräglade betongjätten ska ersättas av en uppvisning av sten i en mängd former och bearbetningar, ett mer tidlöst och trivsamt material. Och läget mitt i det gamla Stockholm gör användning av natursten både självklar och önskvärd. – Det finns en generell förståelse för naturstenen. Den är oslagbar vad gäller hållbarhet, livslängd och hur den åldras. Man känner sig trygg när man arbetar med sten. Vi försöker hålla stenkunskapen nära oss, säger Gustav Jarlöv. Stenfrågan har tagits på stort allvar, den har diskuterats inom projektet, med entreprenörer och experter, bland annat Kurt Johansson, professor i landskapsutveckling vid SLU i Alnarp. Frågor om dimensioner och hållbarhet har dryftats. På kajer och kajbeklädningar har det varit självklart att använda granit. – Den sten vi tittar på utgår ifrån staden. Vi har haft stenvandringar, bland annat till Strömparterren som innehöll sju åtta olika slags sten från hela Sverige, säger Gustav Jarlöv. Generellt finns fem sorters sten i Stockholms kajbeklädnader. På norra sidan av nya Slussen, mot Gamla stan, har det varit enkelt att ansluta till Skeppsbrons och kajernas befintliga stenpalett. Här är stensorter och färger redan valda. – I stora drag har vi tänkt att norra sidan kan få ha ett mer rustikt uttryck. Det ska vara en variation av tre olika referenskulörer, säger Gustav Jarlöv. Södra sidan har en modernare struktur, en hybrid av byggnader och mark. – Man rör sig på en byggnad, men en byggnad som ligger med vägar ovanpå, en slags ihålighet. Om detta område pågår fortfarande diskussioner, med en önskan om natursten i bland annat hällar och murar. Natursten till Slussen är ett något 27 Slussen på 1950-talet. Slussen anno 2014. De två rundade byggnaderna centralt i trafikkarusellen är Blå Bodarna (t. v.) och Kolingsborg (t. h.). Slussen under pågående riv ningsarbeten 2016. Både Blå Bodarna och Kolingsborg är nu borta. FOTO: WIKIMEDIA COMMONS/HOLGER ELLGAARD FOTO: WIKIMEDIA COMMONS/JOHAN FREDRIKSSON FOTO: WIKIMEDIA COMMONS/STOCKHOLMS STADSARKIV
Sten Projekt: Kyrkogatan i Mora
Sten Projekt: Terrasstrapporna i Helsingborg
Sten Stenprisfinalsiterna 2018
Sten Teknik & underhåll: Överbyggnader
Sten Vad hände sen? Branden på Biblioteksgatan
Sten Krönikan: Malin Tan
Sten Fråga Kurt & Kai: Vilken beläggning på busshä
llplats?
Sten Marknaden