Sten Omslag
Sten Innehåll
Sten Ledare: Kai Marklin
Sten Kort & gott: Tyskt stenpris, diabasdesign til
l London, uppåt för svensk sten mm
Sten Stenbrottet: Rabbalshede – Silver Grå Bohus
Sten Intervju: Suzanne Edström
Sten Tema: Uppsalas hållbara upphandlingar
Sten Projekt: Panpramaterrassen i Rinkeby
Sten Projekt: Nya Slussen – lägesrapport
Sten Projekt: Kyrkogatan i Mora
Sten Projekt: Terrasstrapporna i Helsingborg
Sten Stenprisfinalsiterna 2018
Sten Teknik & underhåll: Överbyggnader
TEKNIK & UNDERHÅLL ÖVERBYGGNADER FIG 1. Överbyggn
ad. De olika lagrens funktion/uppgift och kraven på dem. (Eventuella materiaskiljande dukar är ej inritade.) 6 Mothåll. 100 kN Standardaxel Mothåll kantsten/ kantstöd Slitlager Slitlager Sättlager fraktion <8 mm, 2/4–2/6 Bärlager fraktion 0/32 Förstärkningslager fraktion 0/90 Klimatzonkontroll Ev. tjälkorrigering Terrass Fog 6 6 6 6 1 3 4 5 Uppgift: hålla ihop hela beläggningen, rätt monterat. Trafikklass (1): G/C – 2 Fog. Slitlager. Sättlager. Bärlager. Förstärkningslager. Ev tjälkorrigering. 2 Terrass. Uppgift: hålla plattor på plats. Ta skjuvkrafter, fördela lasten. Uppgift: bädd för slitlagret. Ej utjämningslager. Uppgift: stå emot trafikslitage. Skydda konstruktionen. Uppgift: bära trafiklasten. Tjocklek 80 mm. Uppgift: förstärka terrassen. Klimatzonkontroll. P g a terrassmaterialet. Uppgift: bära överbygg naden. Krav: förhindra tjällyftning. Krav: jämn yta. Krav: spänna in hela ytan. Kraft, avstånd att hålla emot. Krav: rätt fogbredd, fyllda fogar. Krav: format, kvalitet, rätt tjocklek för trafikklassen. Krav: rätt tjocklek — 30 mm. (50 mm för gatsten) Krav: bärighet, packad, jämn yta, lutning = slitytan. Krav: bärighet, packad, jämn yta, lutning = slitytan. F ör att undvika problemen är det viktigt att förstå som vad händer i hela överbyggnaden när den utsätts för trafikbelastning (se figur 1 ) , betonar Kurt Johansson och refererar till en tidigare SLU-rapport. – Det gäller i synnerhet den del som ligger ”under ytan”, säger han. Kurt Johansson har sammanställt en kortfattad version av rapporten med en uppmaning till den som vill fördjupa sig att ta del av hela rapporten. – Beskrivningen gäller obundna överbyggnader i stadsliknande miljöer, trafikklass ≤ 2, säger han. kontroll och besiktning är beställarens ansvar Felaktigheter som upptäcks i slitlagret kan relativt snabbt åtgärdas inom garantitiden. Brister djupare ner i konstruktionen visar sig däremot på ytan lång tid efter garantibesiktningen och är ofta både svåra och dyra att åtgärda. Därför är det viktigt att beställaren anger hur egenkontrollen ska utföras och noga granskar slutbesiktningen. trafikbelastningen styr Trafiken packar ihop överbyggnaden som figur 2 visar (se sid 38, standardaxelns last 10 ton). När trafiken släpps på sjunker ytan snabbt ett antal millimeter. Efter några tusen överfarter planar kurvan ut. Överbyggnaden har packats ihop och stabiliserats. Dimensionering av över byggnaden ska utgå från trafik lasten som konstruktionen utsätts för vertikalt under den för - väntade livs längden (se exempel figur 2. Beräk nings modellerna för den verti - kala fordons belastningen, som redovisas ingående i SLU-rapporten, visar bland annat att en buss har samma trafikbelastning som 3 500 personbilar. Personbilstrafik är med andra ord försumbar jämfört med tung trafik. För närvarande finns ingen metod för att ange horisontell belastning från till exempel vridande hjul, men de horisontella krafter som fogar, läggningsmönster och mothåll ska ta upp kräver stor omsorg vid projektering och utförande. beläggningsytan kräver lutning Vattenavrinning är ett övergripande krav eftersom kvarstående vatten i sättlagret kan medföra allvarliga skador. Tätt sättlager och fogmaterial av stenmjöl, med stor tätande finandel, är bannlyst. Använd makadam 2/4–2/6 eller möjligen naturgrus, med hänsyn till miljömålet för naturgrus 0/8. Den tvärgående lutningen på en gata ska vara ≥2,5 procent. Den längsgående vattenavrinngen ska ske mot brunnar i lågpunkter som måste konstrueras så de förblir lågpunkter med trafikbelastningen. Samtliga lager ska ha samma lutning/fall som beläggningsytan. lagrens olika roller ställer krav på rätt dimensionering Varje lager i överbyggnaden har sina givna funktioner och krav på rätt projektering och utförande. Avgörande är att man förstår deras funktion och enkelt kan beräkna dem (se figur 1 ). 1. bärlager Alla lager är viktiga men bärlagret kräver störst uppmärksamhet eftersom 37
Sten Vad hände sen? Branden på Biblioteksgatan
Sten Krönikan: Malin Tan
Sten Fråga Kurt & Kai: Vilken beläggning på busshä
llplats?
Sten Marknaden