Maskinkontakt 1
Entreprenadsektorn MK 12-22 Svevia renoverar gaml
a Skurubron Svevia ska på uppdrag av Trafikverket renovera och bygga om gamla Skurubrons två bågbroar så att den norra bron utformas för gång- och cykeltrafik och den södra bron till en lokalväg för fordonstrafik med ett körfält i vardera riktningen. Skurubron leder väg 222, Värmdöleden, över Skurusundet i Nacka kommun utanför Stockholm. De två gamla bågbroarna är 100 respektive 65 år gamla. – Arbetet som ska utföras är i grunden en vanlig brorenovering. Men eftersom arbetet sker 30 meter över vattenytan och på ett sådant historiskt landmärke är det ändå ett väldigt speciellt uppdrag, säger Moritz Kolmar, Svevia. Han beskriver att de under reparationstiden kommer att avlasta brokonstruktionen med ett avväxlingssystem som även fungerar som arbetsplattform och hindrar att spill från renoveringen hamnar i Skurusundet. Svevia planerar att starta renoveringsarbetet i juli 2023 och vara klar under hösten 2025. – Broarnas klassiska form med valv, pelare och den välvda brobanan ska bestå samtidigt som vi ska skapa en modern lösning för gång- och cykeltrafik på den ena bron och en vägbana för lokaltrafik på den andra. Vi ska också uppfylla särskilda krav från Trafikverket med reducerad klimatpåverkan genom vår energiförsörjning samt val av material och arbetsfordon, säger Moritz Kolmar. Foto: Rickard Kilström Svevia ska på uppdrag av Trafikverket renovera Skurubrons två bågbroar. Kontraktet som är värt cirka 195 miljoner kronor är det första som Svevias specialistgrupp ”Stora projekt” räknat hem. – Att vi nu räknat hem ett sådant här kontrakt övertygar mig om att vår strategi att samla våra specialistresurser för tyngre anläggningsprojekt i en organisation var ett bra beslut. Svevias ambition är att fortsätta växa på anläggningssidan med en strategiskt avvägd kombination mellan stora och mindre anläggningsprojekt, säger Mattias Gretzer, regionchef för Svevias division Anläggning i Stockholm. Nya kompaktlastare från Sherpa Sherpa introducerade två batteridrivna midjestyrda kompaktlastare på Bauma, F10 och S10. Med nya lithium batterier är batteritiden längre. Sherpa S10 är 76 cm, F10 är 110 cm. F10 väger 2040 kg och är fyrhjulsdriven av två elmotorer. S10 väger knappt 900 kg och drivs av fyra elmotorer – Med den nya serie maskiner kan vi säga att vi tror på kraften och körtiden. Sherpa S10 och F10 är lika starka som deras diesel och bensin modeller, skillnaden mellan dem är att de nya modellerna inte släpper ut några avgaser och är tystare, menar Thovo som är en svensk återförsäljare. Thovo AB är ett ungt företag med ett team som har lång erfarenhet av maskinbranschen. Med bland annat märken som Sherpa kompaktlastare från Holland, E-Truck och Power Barrow från Muck Truck, Elektro Dumpers eldrivna maskiner från Tyskland, Elskottkärror i flertalet olika modeller, Tracked Carriers last moduler,vill man vara med och införa en ny generation av hållbara maskiner på svenska marknaden. www.thovo.se 42 www.maskinkontakt.se Sherpa S10 Sherpa F10