Maskinkontakt 1
Grus, Demolering, Återvinning, Gruvnäring UTRUSTN
ING MK 12-22 Innovation och evolution i fokus Fredheim Maskin AS var på plats Keestracks stora monter på Bauma var i vanlig ordning fylld av krossar, siktar och stackläggare vilket lockade mängder av besökare. Den röda tråden i det som visades var innovation och evolution. Fler och fler maskiner går att köra som rena elmaskiner. Detta skapar energieffektivare maskiner, vilket inte minst Keestracks system för energiupplysning visar, men det innebär också förlängda serviceintervall jämfört med diesel/hydraulisk drift. – Allting grundar sig på att det är avsevärt mycket mindre energiförluster hos en elmotor jämfört med en hydraulisk motor, konstaterar Erik Olausson som arbetar med försäljning på Fredheim Maskin i Sverige. Facit är tydligt i effektiviteten hos olika lösningar En elmotor har oftast en energiförlust på cirka 3 %, men ibland är den till och med så låg som 1 procent. Motsvarande siffror för hydrauliska motorer är 30-50 %. Med en så mycket högre verkningsgrad är inte frågan om elmotorerna kommer att ta över utan när. Keestracks Energiupplysning som skapats i nära samarbete med Fredheim Maskin visar på ett tydligt sätt hur effektiva olika lösningar är. – Vi strävade efter att göra det tydligare för våra kunder att se vilken konfiguration som är energieffektivast, och facit är väldigt tydligt. Allra bäst placerar sig elmotorer som drivs av nätström, allra helst förnybar sådan så klart som till exempel från vindkraft eller solceller, men ser man enbart till verkningsgraden så spelar det ingen roll givetvis. Därefter kommer elmotorer drivna av dieselgeneratorer, genset som vi kallar dem, och på sista plats kommer diesel som driver hydrauliska motorer. Anledningen till att elmotorer som drivs av genset placerar sig framför diesel/ Keestrack R3e Zero & R5 Zero i montern som var fylld av intresserade besökare. hydraulik är den högre verkningsgraden hos elmotorerna. Det krävs en mindre dieselmotor för att uträtta samma arbete, förklarar Erik Olausson. Ytterligare en fördel med elmotorer är att de inte kräver lika mycket service och underhåll som en motor med hydraulisk drift. Den nya krossen B7e som efter Bauma ska till Fredheim Maskin i Norge har ett serviceintervall på 5000 timmar! Körs den via nätström så innebär det att man sparat nästan 1300 liter olja och ett femtiotal olika filter under samma tid. 54 www.maskinkontakt.se