Maskinkontakt 1
MK 12-22 Lyft- och Byggsektorn ar till Sverige Bo
mmens kedjor ligger skyddade i det teleskopiska bomsystemet. Bomgeometrin ger släpvagnskranen en smidig in- och utdragning av teleskopsystemet. Stålbommar säkerställer optimal stabilitet, trots låg vikt, tillåten totalvikt för PTK XX är 3,5 ton. ECO-läget är ytterligare en funktion - vid tomgång kan man ställa in efter hur många sekunder motorn ska stanna. Funktionen för mätning av avstånd låter föraren se på fjärrkontrollens display hur långt kranen kan nå med visad last. En repspårningshjälp med så kallat kroknollläge och kryphastighetsfunktion ingår också. "Paus Connect"möjliggör övervakning av maskinens plats samtdriftstatus. Säljstart Under 2023 kommer Paus att bygga och marknadsföra en första PTK XX-serie. Serieproduktion följer 2024. Beställningarna togs emor redan på Bauma 2022. Lifton i Borlänge har idag en verkstads- och servicefunktion. mycket Med Paus blir man den första svenska återförsäljaren av trailerkranar. ”Vi ser en enorm potential för Paus smidiga trailerkranar på den svenska marknaden. Alla vet hur komplicerat det kan vara att jobba med stora mobilkranar. De är komplicerade att beställa, mycket väntan på mobilkranen och de är svåra att få på plats när de behövs, kostar mycket och svåra att jobba med i trånga utrymmen. Men en trailerkran som Paus löser man problemet själva genom att hyra eller till och med äga då priset är väldigt konkurrenskraftigt”, säger Rickard. www.lifton.se PTK 31 lyfter fönster på ett bygge i Polen. – Utöver dessa prestandadata erbjuder PTK XX särskilt en sak nämligen maximal flexibilitet. Den nya släpvagnskranen uppnår detta genom det innovativa multijbbsystemet från Paus, berättar Jonas Gavelin. Multijibbsystemet möjliggör ett enkelt och snabbt byte av jibb. Tre olika jib-system erbjud; standard jibb, en dubbel, teleskopisk jibb för extra lång räckvidd och en för extra tunga lyft. Stabil och flexibel Nya Paus PTK XX har ett nydesignat markstöd som kompenserar för markojämnheter ungefär som en larvbandsenhet. Det enaxlade trailerchassit på är särskilt skonsamt mot marken och är utrustat med Paus-drivning, som kompenserar för stora marklutningar. PTK XX:s bredd är 1,99 m, vilket förenklar passager i smala gator och portar. Minnesfunktion är en bra hjälp på arbetsfältet. Den infällbara dragstången och bommens roterbarhet ger ytterligare flexibilitet. Ett plus för säkerheten är att det automatiska indragningssystemet automatiskt låser bommen till chassit vid ihopfällning. Tre drivvarianter finns för den nya trailerkranen; bensin-, diesel och 400V elektrisk. För första gången har Paus tillverkat en trailerkran med bomsystem i höghållfast stål. LIEBHERR LTM 1120 Manitowoc 12000 E Reservdelar och utrustning till mobilkranar COTAC, Finland Vi säljer & köper begagnade kranar! Även extrautrustning www.crane.fi Mail: office@crane.fi • Tel: + 358 400 699 469 www.maskinkontakt.se 65 God Jul & Gott Nytt år!