SKOLHÄLSAN 1
Tema. Nr 1 2021 LEVNADSVANOR MOTORIKPULSTRÄNING?
eller Trots att starka belägg rapporterats för positiva effekter av fysisk aktivitet på matematik prestationer finns för närvarande inte helt entydiga belägg för positiva effekter på kognition generellt hos barn och ungdomar. M 16 åttliga nivåer av Fysisk aktivitet (FA) verkar ha störst positiv effekt och FA med hög intensitet verkar kunna försämra kognitiva prestationer. I en studie av Sjöwall et al. hade ungdomar intensiv konditionsträning varje skoldag. Resultaten efter två år visade att högintensiv FA inte ledde till någon förbättring av arbetsminne eller matematikprestationer. Slutsatsen var att intensiv aerob träning med låg kognitiv utmaning inte förbättrar kognitiva funktioner. Ett oväntat resultat av interventionen var en signifikant ökning av stressnivån bland eleverna, särskilt flickorna. Det har blivit populärt att använda pulshöjande övningar i klassrummet under vanliga lektioner. SKOLHÄLSAN. NUMMER 1 2021