SKOLHÄLSAN 1
lärstrategier reducera ungdomars upplevda stress
och öka mentalt välbefinnande? För att skapa ett vetenskapligt förankrat innehåll för kursen Unga hjärnor gjordes en litteratursökning i studier inom området hjärnhälsa och lärstrategier som berör tonåringar. En utgångspunkt i sökandet var the Healthy Mindplatter, ett ramverk som omfattar sju väsentliga mentala aktiviteter som hjärnan behöver varje dag för att fungera på bästa sätt. Ramverket the Healthy Mindplatter skapades med syfte att informera individer, skolor och organisationer om de bästa sätten att skapa och bibehålla en god psykisk hälsa. DET PRIMÄRA SYFTET med studien var att undersöka om en 13 veckor lång kurs om hjärnhälsa kopplat till lärstrategier för elever i åk 1 på gymnasiet, kunde reducera upplevd stress samt öka mentalt välbefinnande. Alla elever på en gymnasieskola i åk 1 på Samhälls- och Naturvetenskapsprogrammet fick kort information om studien samt möjlighet att anmäla intresse för att delta i kursen Unga hjärnor. Ett villkor från skolan för genomförande var att deltagandet skulle vara valbart på grund av etiska skäl. Föräldrar informerades på ett föräldramöte och information om studien lades ut på den digitala skolplattformen. 16 elever på Samhällsvetenskapsprogrammet och 27 elever på Naturvetenskaps»”Jätteviktigt. Jättebra. Min dotter har väldigt lätt att stressa upp sig och blockera sig. Detta har gett en hjälp/ verktygslåda att hantera stressen med.« Kommentar från en förälder programmet anmälde sig och två interventionsgrupper bildades. Projektet inleddes med att alla elever i åk 1 genomförde självskattningstestet PSS, Perceived Stress Scale, samt WHO-5, Välbefinnande index. PSS är ett självskattningstest som mäter upplevd stress med 14 frågor om i vilken grad situationer i livet känns stressande. WHO-5 är ett självskattningstest som mäter nuvarande mentalt välbefinnande och består av fem påståenden. DE ELEVER I berörda klasser som valt att inte delta i kursen fungerade som kontrollgrupp och fyllde i självskattningstester före och efter kursen Unga hjärnor samtidigt som kursdeltagande elever. Alla deltagare genomförde testerna anonymt med en tilldelad kod från skoladministratören. Interventionsgruppen deltog sedan i kursen Unga hjärnor på skoltid under 13 veckor, 30 min/vecka. Deltagare i kontrollgruppen fick ledig tid i schemat när kurstillfäl48 deltagare beskriver att de har skaffat ny/nya vanor relaterat till sömn. 44 deltagare har skaffat ny/nya vanor relaterat till pauser. 35 deltagare har skaffat ny/nya vanor relaterat till fysisk aktivitet. 25 deltagare beskriver att de tänker annorlunda eftersom de blivit mer medvetna. 20 deltagare tänker annorlunda kring att hantera sin stress. 10 deltagare tänker annorlunda kring att hantera sina studier. 27 deltagare beskriver att de lärt sig mer om att hantera sin stress. 21 deltagare har lärt sig mer om att hantera sina studier. 16 deltagare har lärt sig mer om hur hjärnan och/eller kroppen fungerar. SKOLHÄLSAN. NUMMER 1 2021 25