SKOLHÄLSAN 1
ST U D I E E T T S KO L S KÖT ER S K EP ER S P EK
T I V PÅ Narkotikaförebyggande arbete i skolan Bruk av narkotika bland ungdomar har ökat i Sverige de senaste tio åren. Cannabisbruk, som är den vanligaste drogen bland ungdomar, har visat sig att i tidig ålder kunna ge upphov till försämrad inlärningsförmåga, minskad intellektue l l kapacitet, psykisk störning och sjukdom. onåringar är särskilt utsatta och skador på deras hjärnor har visat sig uppstå redan vid måttlig konsumtion av cannabis. Skolan har ett uppdrag att verka drogförebyggande och skolsköterskan ska verka hälsofrämjande och vara en del i arbetet för att skapa en drogfri skola. Trots det har skolsköterskans perspektiv och upplevelse av det narkotikaförebyggande arbetet inom skolan hamnat i skymundan, fram till nu. JAG HAR I en studie intervjuat sex skolsköterskor för att bättre förstå hur de upplever det narkotikaförebyggande arbetet i skolan. Vid en analys av intervjuerna framgick att skolsköterskorna identifierar elever som brukar narkotika, skapar relation med elever, stärker elevernas skyddsfaktorer och arbetar systematiskt och i samverkan. Skolsköterskorna visade sig ha strategier som synliggör och möjliggör arbetet mot narkotika. SKOLSKÖTERSKAN ARBETAR UTIFRÅN det salutogena perspektivet och använder metoder som motiverande samtal i möten med elever i det förebyggande arbete mot narkotika. Studien visar att skolsköterskan ser eleven ur ett helhetsperspektiv och som en del i ett större sammanhang. I samtalen med gymnasieelever informerar skolsköterskan om narkotika. Om det finns behov av att jobba mot att förebygga bruk av narkotika görs vissa uppföljningar utifrån den handlingsplan och drogpolicy som används på respektive skola. Det aktuella förebyggande arbetet mot droger bygger i dag på ANTD-undervisningen i skolan. Fokus i denna undervisning ligger på att minimera riskfaktorer och stärka skyddsfaktorer hos ungdomar. Viss kritik finns gällande samverkan mellan socialtjänsten och skolan, detta för att det kan finnas hinder i respektive instans lagstiftning och ansvarsfördelning som kan försvåra samverkan. Deltagarna i studien upplever också skollagen som hinder i det förebyggande arbetet mot narkotika och att skolsköterskans medicinska kompetens inte används optimalt. Vikten av att ha en bra dialog och närhet mellan alla personalkategorier på skolan belystes av skolsköterskorna i studien. Även stöd till vårdnadshavare i form av information och utbildning gällande narkotika och narkotikabruk hos ungdomar har ansetts ha stor betydelse i det förebyggande arbetet. Att främja skolnärvaro nämns som en viktig skyddsfaktor i det förebyg30 SKOLHÄLSAN. NUMMER 1 2021