Omtanke 1
Läs våra boktips Omtanke presenterar nya böcker f
ör nytta och nöje i varje nummer. Ny som socionom Från utbildning till arbetsliv Att komma från utbildningen till sitt första jobb som socionom är en spännande och ibland lite omtumlande upplevelse – från den relativt förutsägbara vardagen som student till det något mer ostyrbara arbetslivet. Det kan ibland kännas både ansvarstyngt och svårt. Den här boken vill bidra till att skapa en brygga mellan teori och praktik, vara något att stödja sig på i övergången. Boken Ny som socionom – från utbildning till arbetsliv behandlar ämnen som socionomens roll i samhället, medias roll i det sociala arbetet, myndighetsutövning, arbetsplatskulturer, självmedkänsla, självkännedom, förhållningssätt och strategier för goda möten. Författare: Carolina Lindberg och Anna Fredriksson Förlag: Gothia kompetens, www.gothiakompetens.se Npf och socialtjänsten Lagstiftning, bemötande och anpassningar Många av de personer som kommer i kontakt med och behöver insatser från socialtjänsten har en neuropsykiatrisk diagnos, en funktionsnedsättning som inte syns utanpå. För att fatta rätt beslut i arbetet behöver vi kunskap och ha rätt glasögon på oss. Boken Npf och socialtjänsten – lagstiftning, bemötande och anpassningar tar avstamp i socialtjänstens uppdrag, det som ligger till grund för arbetet och beslut om insatser för att sedan gå in på själva lagstiftningen. Hur ska man som professionell förhålla sig till alla de olika lagar – den lagspagetti – som finns i dessa ärenden? Och hur kan man skapa bra möten och anpassa sitt beteende så att alla får den insats de behöver? Med stor kunnighet och insikt vägleder oss författarna i det sociala arbetet runt personer med npf så att det kan bli bra för både klienter och socialarbetare – att få ett bra liv och att samtidigt göra gott. Författare: Bo Hejlskov Elvén och Elisabeth Sundström Garversen Förlag: Gothia kompetens, www.gothiakompetens.se Kris och potentiellt trauma Förstå och stötta utsatta barn i förskolan I boken ger författarna en tydlig introduktion kring kris och potentiellt trauma hos yngre barn. På ett överskådligt sätt återger de kännetecken på ett potentiellt trauma och hur individuella förutsättningar påverkar barn i utsatthet. De delar med sig av de strategier, förhållningssätt och metoder som på ett tidigt stadium kan göra stor skillnad för utsatta barns lärande och utveckling, såväl på kort som lång sikt. Du får ta del av konkreta praktikexempel och hur leken kan användas som stödinsats. Avslutningsvis finns material och hjälpmedel för att kunna samtala med barnen om det svåra de varit med om. Författare: Céline Nordenhed och Anna Röst Riben Förlag: Gothia kompetens, www.gothiakompetens.se Samtalsterapi I Samtalsterapi utgår författarna från det mänskliga språket som fenomen, och undersöker hur behandling i form av pratande kan påverka människors liv. Utifrån inlärningspsykologi identifierar de tre principer som antas vara centrala för förändringsarbetet i terapier där språket är ett avgörande medium. Förhoppningen är att de tre principerna kan hjälpa terapeuter från olika skolbildningar att utveckla sitt behandlingsarbete. Boken skildrar också ett paradoxalt dilemma – att det inre samtal som varje människa har med sig själv är en del av det problem som samtalsterapin avser påverka. Läsaren bjuds in till en tankeväckande konversation om att förstå det mest grundläggande i all psykoterapi – själva språkandet. Författare: Niklas Törneke och Jonas Ramnerö Förlag: Natur & Kultur, www.nok.se 54 | www.ssil.se Vinn! Den här boken kan du vinna! Sid 66 Vinn! Den här boken kan du vinna! Sid 66