Nordisk Infrastruktur 1
AKTUELLT Trafikverket slutredovisar regeringsuppd
rag om nya stambanor Av Peter Höök – Regeringsuppdraget är ett utredningsuppdrag och utgör ett underlag för vår uppdragsgivare. Arbetet inom befintliga projekt fortsätter enligt nuvarande Nationell plan 2018-29, säger Ali Sadeghi, Trafikverkets programdirektör för Nya stambanor. För att klara kostnadsramen 205 mdkr, behöver den systemutformning som utgår från Sverigeförhandlingen omprövas både vad gäller antal stationer och stationslägen. – Möjligheterna till stora kostnadsbesparingar inom nuvarande systemutformning är mycket begränsade, säger Ali Sadeghi. Dagens system har utvecklats för att möta både nationella och regionala behov. Det finns därför idag en stor anläggningsmassa med spår, växlar och byggnadsverk. Samtidigt är möjligheterna begränsade att ändra järnvägens geografiska sträckning och därmed kunna minska antalet kostnadsdrivande broar och tunnlar. Trafikverket presenterar i redovisningen fyra utredningsalternativ. – De utgör inga färdiga förslag och vi förordar inte något alternativ före något annat. Alternativen är framtagna för att illustrera skillnader i kostnader, konsekvenser och effekter, och utgör ett underlag för vår uppdragsgivare. säger Ali Sadeghi. Trafikverket konstaterar att centrala stationslägen skapar generellt bra tillgänglighet till både bostads- och arbetsmarknader. De bidrar till lokal och regional ekonomisk tillväxt. Externa stationslägen underlättar för korta restider för fjärrtågsresenärer. – Samtliga alternativ ger stora kapacitetstillskott och bidrar till regional och nationell tillväxt. Men de innehåller också en avvägning mellan olika nyttor, till exempel ur ett regionalt och nationellt perspektiv, säger Ali Sadeghi. Det är både komplext och kostsamt att dra en järnväg genom staden. Fördjupad kunskap kring stadspassagerna är en viktig förklaring till att den uppdaterade kostnadsbedömningen är 50 mdkr högre än den tidigare kostnadsbedömningen i 2017 års prisnivå. Den tidigare bedömningen uppgick till 230 mdkr +/- 30 i 2015-års prisnivå, vilket motsvarar 245 mdkr i 2017 års prisnivå. Den nya kostnadsbedömningen i 2017 års prisnivå är alltså 295 mdkr +/- 50 mdkr. – Ostlänken påverkar systemets kostnadsbild men utgör samtidigt en komplex delsträcka och skiljer sig från övriga delar genom att den innehåller många stadspassager. Arbetet med OstlänAli Sadeghi, programdirektör Nya stambanor. Foto: Trafikverket. ken har också byggt upp värdefull kunskap för att göra stärkta bedömningar av systemets övriga delar, säger Ali Sadeghi. Nya stambanor är ett omfattande och långsiktigt samhällsbyggnadsprojekt. Med stabila planeringsförutsättningar och en sammanhängande utbyggnad av hela systemet kan Trafikverkets arbete utformas och effektiviseras. Den svenska marknaden blir också väsentligt mer intressant för internationella leverantörer. – För fortsatt arbete enligt nuvarande tidplan finns inte utrymme för omtag, säger Ali Sadeghi. Ju längre planeringen pågår utifrån nuvarande inriktning, desto större konsekvenser får ett eventuellt beslut om förändrad inriktning. Terranet i samarbete med Mercedes kring autonoma fordon Av Peter Höök Terranet visar upp sin revolutionerande sensorteknologi på Startup Autobahn i en gemensam presentation med Mercedes-Benz. Företagets programvara kommer kunna bidra till att autonoma fordon och fordon med avancerade förarstöd blixtsnabbt och precist kan förstå och definiera en levande varelse i en radie på upp till 40 meter runt bilen. På Startup Autobahn visade Terranet hur 3D-tekniken skannar av ett område och reagerar på tre millisekunder. I det gemensamma projektet mellan Mercedes-Benz och Terranet matas VoxelFlow sensordata in i ett säkerhetslager för Mercedes-Benz navigationssystem ”LiveMap”, som därmed kan uppdateras i realtid. Tillsammans kan de två teknikerna uppfatta rörliga föremål dynamiskt i närheten av fordonet, i kombination med att läsa av historisk data om en plats. I slutändan ämnar partnerskapet mellan Terranet och Mercedes-Benz att drastiskt förbättra den totala navigationsupplevelsen och göra våra vägar säkrare. VoxelFlow möjliggör för autnoma fordon att uppfatta världen i 3D-voxlar, en skarp kontrast till 10 • NORDISK INFRASTRUKTUR NR 2 2021 dagens 2D-pixelbaserade bildsystem. För närvarande bearbetar VoxelFlow upp till 250 000 voxels per sekund. I slutet av 2021 förväntar sig Terranet att den banbrytande sensorteknologin kommer att kunna bearbeta över en miljon voxlar. Med tekniken kan autonoma fordon ges en möjlighet att navigera på våra vägar med hjälp av 3Ddatapunkter. Ambitionen är att tekniken ska bli en branschstandard där VoxelFlow drastiskt kan förbättra förutsättningarna för befintliga radar-, lidar- och kamerasystem, som har utmaningar i att förstå vad som rör sig runt bilen tillräckligt snabbt, samt vars förutsättningar begränsas utifrån väderlek. – Skandinavien har en etablerad roll när det gäller att föra världsrevolutionerande säkerhetsåtgärder till fordonsindustrin och Terranet är stolta över att förvalta det arvet vidare med vår VoxelFlow-teknik, säger Terranets vd, Pär-Olof Johannesson. – Vägrelaterade incidenter är den åttonde ledande dödsorsaken globalt. Vi kommer inte att minska den skrämmande statistiken genom att fortsätta använda befintlig laserteknik och hoppas att vi kan ”få det att fungera”. Om fordonsindustrin vill börja ta säkerheten på allvar måste de omfamna 3D-visionen och teknik som är specifikt utformad för trafiken. VoxelFlow består av tre eventkameror och en Med ny sensorteknologi tar utvecklingen av autonoma fordon ett stort steg framåt. Foto: Terranet laser scanner i rörelse, vars samtliga punkter använder triangulering för att generera en 3D-bild inom nanosekunder. Systemet kan upptäcka, spåra och följa 3D-bilden, samt specificera hastighet, riktning och position. VoxelFlow minskar reaktionssträckan från sex meter till tolv centimeter och blir därmed tio gånger snabbare än befintlig teknik. Där nuvarande kamera eller laserteknik utsätts för fördröjningar i latens eller brister i bildkvalitén skapar VoxelFlow högupplösta bilder med låg latens och rör sig bortom pixlar för att reflektera världen i voxlar. VoxelFlow fungerar bra i alla former av väder och under alla ljusförhållanden.