Nordisk Infrastruktur 1
JÄRNVÄG Perspektiv på nya stambanor Av Peter Höök
Tillsammans med riksdagens Trafikutskott genomförde Götalands fyra Handelskamrar nyligen ett seminarium där de nya stambanorna belystes ur olika perspektiv. Bland föredragarna återfanns Claus Baunkjær vd på Femern, Gunnar Hagman vd Skanska, Jonas Abrahamsson vd Swedavia, PM Nilsson från Dagens industri samt representanter för SJ och Green Cargo. – SJ visade tydligt på bristerna i de samhällsekonomiska kalkyler som Trafikverket tillämpar, exempelvis hur färre resenärer kan leda till högre nytta. Det innebär att riksdagen riskerar att fatta beslut på felaktiga grunder vilket är oerhört allvarligt, säger Västsvenska Handelskammarens vd Johan Trouvé. Vd:n för Handelskammaren i Jönköping, Helena Zar Vallin gladdes över att Fehrmanbältförbindelsen gått in i en ny fas där de förberedande byggarbeten redan är i full gång. 2029 beräknas förbindelsen stå klar. – Då får vi access till Europa på ett helt annat sätt än idag. Förutsatt att Sverige också bygger ut sin järnvägskapacitet kan mycket av godset som idag transporteras på väg i större utsträckning transporteras till och från kontinenten via järnväg. Sydsvenska Handelskammarens vice vd Per Tryding som modererade samtalet underströk Staten bör låna till finansieringen av nya stambanan separat. Foto: Västsvenska Handelskammaren vikten av att investeringens livslängd tas i beaktning. – Vi har idag stora behov av både upprustning och investeringar i transportsystemet. Stambanorna bör inte tränga undan dessa. En möjlig och attraktiv lösning vore därför att staten lånar till finansieringen av stambanan separat. Detta möjliggör att pengar öronmärks till projektet och att lånekostnaden för detta infrastrukturbygge med mer än 100-årig livslängd kan spridas ut över alla framtida brukare snarare än helt läggas på dagens skattebetalare. Vid seminariet lyftes det faktum att vi har en stark befolkningstillväxt som behöver mötas av växande städer, där nya stambanor som trafikeras av snabba tåg kommer att leda till att vi bygger täta, resurseffektiva och attraktiva städer. – Stationerna måste ligga centralt för att få ut full samhällsnytta och göra städerna och tågresandet attraktivt. Vi har länge talat om detta som århundradets tillväxtchans, som redan genererat etableringar och investeringar. Vi lämnar snart en pandemi bakom oss och behöver framtidstro. Nu behöver besluten fattas och finansieringen komma på plats, säger Pia Carlgren, tf vd Östsvenska handelskammaren. Sverige på femte plats i Europa vad gäller övergången till elbilar Av Peter Höök Sverige hamnar på en femteplats i årets ”EV Readiness Index” där LeasePlan kartlägger vilka europeiska länder som är bäst förberedda på övergången till elbilar. Nederländerna, Norge och Storbritannien är de länder som är bäst förberedda enligt undersökningen som även belyser att utbyggnaden av laddningsinfrastrukturen är den stora bromsklossen för elbilsrevolutionen. LeasePlans ”EV Readiness Index” är en undersökning och omfattande analys av hur väl förberedda 22 europeiska länder är inför övergången till en eldriven fordonsflotta. Analysen bygger på tre faktorer: Antal registrerade elbilar, utbyggnaden av laddningsinfrastrukturen samt regeringarnas satsningar i respektive land. Nästan alla länder i undersökningen har förbättrat sitt resultat jämfört med i fjol vilket innebär att Europa som helhet tar steg framåt i övergången till elbilar. Resultaten skiljer sig dock mycket mellan länderna. Rumänien, Slovakien och Tjeckien har både de lägsta resultaten och den långsammaste förbättringstakten, vilket visar på tydliga Utbyggnaden av laddningsinfrastrukturen går för långsamt. Foto: EV Readiness skillnader mellan västra och östra Europa. Elbilar har aldrig varit lika prisvärda som nu. I 11 länder är elbilar redan billigare än samma modell med en förbränningsmotor sett ur totalkostnadsperspektiv. Elbilsägare betalar dessutom i snitt endast 63 procent av vad andra bilägare betalar i skatt. Österrike, Grekland, Ungern, Irland, Polen och Storbritannien är bäst i klassen – här betalar elbilsförarna ingen skatt alls. Utbyggnaden av laddningsinfrastrukturen går fortfarande för långsamt och kommer även fortsatt vara nyckeln för att snabba på övergången. Även om vissa framsteg gjordes under 2020 så sjönk förbättringstakten i undersökningen jämfört med 2019, 43 procents förbättringstaktjämfört med 73 procent under 2019. Även i de högst rankade länderna är laddningsinfrastrukturen långt ifrån tillräcklig. – Ett exempel som riskerar att bromsa övergången i Sverige ytterligare är de höjda förmånsvärden som regeringen planerar. Majoriteten av de klimatbonusbilar som säljs idag köps av juridiska personer och om vi minskar incitamenten för företagen och deras anställda att välja eldrivna bilar sätter vi käppar i hjulet för hela landets övergång till en grön flotta, säger Malin Malm, försäljningschef på LeasePlan Sverige. NORDISK INFRASTRUKTUR NR 2 2021 • 17