Nordisk Infrastruktur 1
HAMN & SJÖFART Gävle Hamns nya containerterminal
dubblar kapaciteten Av Marit Engstedt Gävle Hamn har tillsammans med Yilport Nordic byggt ostkustens största containerterminal. Man ökar sin kapacitet för lagring och lasting av containrar och fartygshantering med 100%. Dessutom satsar man på ”Ett energioptimerat hamnkluster” med målsättningen att klara Parisavtalets klimatmål. Gävle Hamn har byggt ut sin containerterminal för att möta den ökade efterfrågan på containertransporter till och från Sverige. Med ostkustens största containerterminal har man kapacitet att hantera 600 000 containrar på 20 fot, vilket är en dubblering mot tidigare. – Vi hade nått kapacitetstaket på den befintliga terminalen och nu byggt ut till följd av ökad volymutveckling och containerisering, då mer gods går i container nuförtiden, säger Fredrik Svanbom, vd för Gävle Hamn. Gävle ligger bra till geografiskt och är en knutpunkt för stora delar av svensk basindustri som behöver få ut sitt gods till kund via sjöfart. Stål-, papper- och träindustrier ligger inom en 30 mils radie från Gävle och flera järnvägsbanor och europavägar drar förbi, vilket gör staden till ett nav för export och import. Muddermassor ger mer yta I hamnen har det skett uppgraderingar under flera år. Det började 2012 då Trafikverket, i sin internationella infrastrukturplan, muddrade för att göra farleden mer säker och kunna ta in större och fler fartyg. Det ledde till nya, djupgående och längre kajer och nu den helt nya containertermiMed ostkustens största containerterminal har Gävle Hamn kapacitet att hantera 600 000 containrar, vilket är en dubblering mot tidigare. Bild: Gävle Hamn NORDISK INFRASTRUKTUR NR 2 2021 • 35