Nordisk Infrastruktur 1
JÄRNVÄG Fyrspårsutbyggnaden mellan Malmö och Lund
färdigställs ett halvår innan ursprunglig tidsplan Text: Annika Wihlborg Fyrspårsutbyggnaden på Södra stambanan mellan Malmö och Lund, som inleddes 2017, är ett omfattande och komplext projekt som också innefattar flera nybyggda och ombyggda stationer längs med sträckan. Ett positivt besked är att Trafikverkets arbete med att bygga ut Södra stambanan mellan Malmö och Lund kommer att färdigställas tidigare än planerat. Enligt den ursprungliga tidsplanen skulle den nya fyrspårssträckan börja trafikeras 2024 men enligt den nya tidsplanen ska alla fyra spår och samtliga nya stationer vara i full drift på sträckan redan i december 2023, drygt ett halvår tidigare än beräknat. Bakgrunden till att tidsplanen för hela projektet förkortats är att Trafikverket identifierade en möjlighet att förkorta byggtiden i samband med att man planerade den sista etappen av byggprojektet, sträckan mellan Flackarp och Ringvägen i Lund. Tidsvinsten skapas i förberedelsearbetet av inkopplingen av signalställverket för tågen mellan Arlöv och Lund. Målsättningen med fyrspårsutbyggnaden på sträckan är att öka kapaciteten, förbättra punktligheten, minska bullerstörningar och även att minska järnvägens barriäreffekt. Fyrspåret mellan Malmö och Lund bestod ursprungligen av två etapper, dels delen mellan Arlöv och Flackarp, dels mellan Flackarp och Ringvägen i Lund. I slutet av mars 2020 fick Trafikverket byggstartsbeslut för delen Flackarp-Lund och kunde därmed bygga båda etapperna som ett samlat projekt inom ramen för fyrspårsprojektet. – Normalt skulle ställverken för spåren projekteras i två etapper men eftersom vi nu kan genomföra bygget av båda fyrspårsetapperna som ett projekt, är det naturligt att också projektera NORDISK INFRASTRUKTUR NR 2 2021 • 39