Nordisk Infrastruktur 1
VÄSTLÄNKEN Flygfoto över Gullbergsvass, Göteborg.
Här ser man hur de nya spåren i Västlänken byggs ge under marken genom järnvägsområdet. Längst till vänster mittemot det vita vackra anrika stationshuset från järnvägshistorien kommer Västlänkens station placeras i ett stort handels- och kontorskomplex för att integreras med den existerande centralstationen. Foto: Göteborgs Stad trafikeringssystem för tågoperatörerna. Vi får dessutom fler målpunkter med de nya stationerna som gör att resandet kan spridas ut. – Göteborg växer och ur det lokala perspektivet skapar Västlänken möjligheter för stadsutveckling vid och kring de nya stationsområdena. Sträckan 50 • NORDISK INFRASTRUKTUR NR 2 2021 kommer främst trafikeras av region- och fjärrtåg även om det inte finns någon teknisk begränsning för annan tågtrafik. Krävande ingenjörsprojekt Efter upphandling byggs Västlänkens fyra olika deletapper - Centralen, Kvarnberget, Haga och Korsvägen - av olika entreprenörer, bland annat NCC, Wayss & Freytag, Gülermak, Astaldi och NRC Group. En tredjedel av den sex kilometer långa tunneln går genom den så kallade göteborgsleran.