Nordisk Infrastruktur 1
VÄSTLÄNKEN Norr om den befintliga centralstatione
n byggs en av Västlänkens nya stationer, Göteborg Central. Illustration: Metro Arkitekter Resterande fyra kilometer går genom berg, där främst traditionell borrning och sprängning är de drivningstekniker som används. – I vissa fall används även spräckning och wiresågning vid arbete i berg. När det handlar om byggnation i lera så sker det till största del med så kallad cut-and-cover-teknik som innebär att utrymmet grävs ut och sedan gjuts tunneln innan man återfyller igen, förklarar Ulf Angberg. – Vid vissa fall används även top-down-teknik vilket innebär att man gör som vid cut-and-cover, men man börjar att gjuta taket och sedan schaktar man ut under och bygger tunnel där. Byggnationen i lera påverkar göteborgarna mest eftersom Trafikverket under tiden måste lägga om trafiken. Även om arbetet med huvudtunneln är omfattande och tekniskt komplicerad berättar Ulf Angberg att det finns fler stora utmaningar i projektet förutom själva byggprocessen. – Västlänken är självklart ett tekniskt utmanande projekt, men den största utmaningen är mer av logistisk karaktär när vi bygger mitt i en storstad där mängder andra projekt pågår runt omkring oss. Behov av dispenser Redan 2001 inledde Göteborgs Stad diskussioner med bland annat Trafikverket om att öka kapaciteten på Göteborgs centralstation för att öka tågtrafiken i regionen. Därefter följde 17 år av studier, utredningar, ett flertal överklaganden och godkännande i nästan alla tillämpliga instanser innan Mark- och miljööverdomstolen kunde ge klartecken för delar av sträckan. Även om opiBo Larsson är Trafikverkets projektchef för Västlänken. Han har konsekvent och framgångsrikt drivit detta jätteprojekt i ett stundtals fientligt debattklimat. Arbetet med tunnlarna pågår nu för fullt och man räknar med att tågen ska kunna börja rulla 2026. Foto: Trafikverket När Sverige bygger löser vi kommunikationen Vi erbjuder totalentreprenad och support av säkerhetstekniska system för kommunikation, inpassering och larm, baserat på Rakel, Mobilt, Komradio och WiFi etc. Referenser: Norra Länken, Strängnästunneln, Förbifarten, Katarinagaraget, Västlänken och Nya tunnelbanan mm MIC360o ® 08-23 97 00 / micnordic.se 52 • NORDISK INFRASTRUKTUR NR 2 2021