Nordisk Infrastruktur 1
VÄSTLÄNKEN Den nya stationen vid Haga med ett reg
ionaltåg på ingående efter att banan böjt av mot söder innan den böjer av mot öster mot nya stationen Korsvägen för att slutligen kröka av mot söder ut ur centrala Göteborg. Illustration: Abako Arkitekter nionen kring projektet har blivit mer positiv finns fortfarande ett visst motstånd kvar, vilket kan komma att orsaka förseningar i framtiden i form av överklaganden. – Det är många moment kvar och vi kommer att behöva söka dispenser framöver, men hur och om det kommer påverka sluttiden är för tidigt att säga. Station Haga integreras på ett stilfullt sätt i den anrika stadsmiljön. Illustration: Abako Arkitektkontor 54 • NORDISK INFRASTRUKTUR NR 2 2021 Som så många andra påverkades projektet av pandemin 2020, men byggnationen har trots det kunnat hålla ett högt tempo och leverera flera stora milstolpar under förra året. Under våren blev den första delen av betongtunneln klar i deletapp Centralen och ovan mark skapades en ny väg, Kruthuslänken, till centralstationen. Under sommaren förvandlades den viktiga knutpunkten Korsvägen och tidigt på hösten